Purpose is to develop and validate a novel patient satisfaction questionnaire for Turkish
cancer patients. A questionnaire has been constructed. The survey questions relate to
patient satisfaction with healthcare providers, medical care received and hospitals, in
addition to questions exploring the expectations of the patients about advanced care.
710 cancer patients participated in the survey from eight public hospitals in Ankara. Both
exploratory and confirmatory factor analysis have been employed to verify the scale
dimensions. A hypothetical model was evaluated by structural equation modelling to
determine the adequacy of goodness-of-fit to sample data. The exploratory factor
analysis identified three interpretable dimensions which explained 92 per cent of the
variance for the patient satisfaction. The subscales derived from these factors were
satisfaction from healthcare providers; satisfaction from hospital and satisfaction from
health service. Each subscale had acceptable to excellent internal consistency
(Cronbach’s alpha ranged from 0.70–0.95). Structural equation modelling resulted in a
sufficient model fit of 19 items within three domains. This study developed and validated
a reliable patient satisfaction instrument for cancer patients in Turkey. The instrument
showed excellent psychometric properties, thus it can be incorporated into an existing
hospital quality monitoring system to monitor patient satisfaction.
Çalışmanın amacı, Türk kanser hastaları için yeni bir memnuniyet anketi geliştirmektir.
Anket soruları, hastaların ileri düzey bakım konusundaki beklentilerini araştıran soruların
yanı sıra sağlık hizmeti sağlayıcıları, tıbbi bakım ve hastanelerdeki hasta memnuniyeti ile
ilgilidir. Ankara'daki sekiz devlet hastanesinden 710 kanser hastası araştırmaya katıldı.
Ölçek boyutlarını doğrulamak için açımlayıcı ve de doğrulayıcı faktör analizi kullanılmıştır.
Bir hipotetik model, örnek verilere uygunluğun yeterliliğini belirlemek için yapısal eşitlik
modellemesi ile değerlendirilmiştir. Açımlayıcı faktör analizi, hasta memnuniyeti için
varyansın yüzde 92'sini açıklayan üç yorumlanabilir boyut belirlemiştir. Bu faktörlerden
elde edilen alt ölçekler; sağlık hizmeti sağlayıcılarından memnuniyet, hastane
memnuniyeti ve sağlık hizmetlerinden memnuniyet. Her bir alt ölçek mükemmel iç
tutarlılık nedeniyle kabul edilebilirdi (Cronbach alfa değeri 0.70-0.95 arasındaydı). Yapısal
eşitlik modellemesi, üç alan dahilinde 19 maddeden oluşan uygun bir model
oluşturmuştur. Bu çalışma, Türkiye'de kanser hastaları için güvenilir bir hasta
memnuniyeti aracını geliştirdi ve onayladı. Ölçme aracı mükemmel psikometrik özellikler
gösterdi, böylece hasta memnuniyetini izlemek için mevcut bir hastane kalite izleme
sistemine dahil edilebilir.