Pestisitlerin bilinçsiz ve kontrolsüz kullanımı sonucu zararlı organizmalarda direnç
gelişmesi ve kalıntılar yoluyla insan sağlığına ve çevreye olumsuz etkileri ortaya
çıkmaktadır. Bu çalışmanın amacı, Ziraat Fakültesi bünyesinde yer alan 6 bölüme ait
öğrencilerin pestisitler ve bunların çevre üzerindeki etkileri hakkında yeterli bilgi birimine
sahip olup olmadıklarını araştırmaktır. Bu çalışma, 2017-2018 eğitim ve öğretim
döneminde Süleyman Demirel Üniversitesi Ziraat Fakültesi Bahçe Bitkileri, Bitki Koruma,
Tarla Bitkileri, Tarım Ekonomisi, Tarımsal Biyoteknoloji, Toprak Bilimi ve Bitki Besleme
bölümlerine ait 3. ve 4. Sınıfta bulunan toplam 146 öğrenci üzerinde, zararlı
organizmaların teşhis kriterleri için 32, pestisitler için 25 ve bu pestisitlerin çevre
üzerindeki etkileri için 7 adet soru olmak üzere toplamda 64 sorudan oluşan bir anket
uygulanarak yürütülmüştür. Açık uçlu olmayan 60 soru değerlendirmeye alınmış, doğru
yanıt “1” olarak puanlanarak değerlendirme yapılmıştır. Puan ortalamaları ele alındığında
ilk sırada Bitki Koruma Bölümü (42,68±7,20) yer alırken, sırası ile Tarımsal Biyoteknoloji
(32,44±8,01), Tarla Bitkileri (31,33±4,27), Tarım Ekonomisi (29,25±6,78), Toprak Bilimi ve
Bitki Besleme (27,10±7,06) ve Bahçe Bitkileri Bölümü (21,19±9,44) gelmektedir. Tarım
alanında çalışan bireyler bitki koruma ürünlerinin çevre ve insan sağlığı üzerindeki etkileri
ile ilgili eğitilmelidirler. Bu çalışmada yer verilen zararlı organizmalar, teşhis kriterleri,
pestisitler ve bu pestisitlerin çevre üzerindeki etkileri konuları hakkında öğrencilerin
mezuniyet öncesi bilgi seviyelerinin ölçümü ile ilgili ilk çalışma olup, Ziraat Mühendisliği
eğitimi verilen tüm fakültelerde belirli aralıklarda bu araştırmanın tekrarlanmasının gerekli
olduğuna inanılmaktadır.
The aim of this study is to investigate whether students from 6 departments of the Faculty
of Agriculture have adequate information about pesticides and their environmental
effects. This study was carried out in the third and fourth grades belonging to Süleyman
Demirel University Agricultural Faculty, Plant Protection, Field Horticulture, Agricultural
Economics, Agricultural Biotechnology, Soil Science and Plant Feeding Departments in
2017-2018 education period. Survey was conducted on a total of 64 questions, 32 for
diagnostic criteria for harmful organisms, 25 for pesticides and 7 for environmental
effects of these pesticides. 60 questions that were not open ended were evaluated and
the right answer was scored as "1". When the average score was taken into
consideration, the Plant Protection Department (42,68 ± 7,20) was ranked first, followed
by Agricultural Biotechnology (32,44 ± 8,01), Field Crops (31,33 ± 4,27) Agricultural
Economy (29,25 ± 6,78), Soil Science and Plant Nutrition (27,10 ± 7,06) and Department
of Horticulture (21,19 ± 9,44). This study is the first study about the pre-graduation
knowledge levels of students about the harmful organisms, diagnostic criteria, pesticides
and the environmental effects of these pesticides, and it is believed that it is necessary
to repeat this research periodically at all the departments that have been training in
Agricultural Engineering