ESOGÜ Akademik Açık Erişim Sistemi

Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu tanısı alan çocukların ve anne-babalarının bağlanma biçimlerinin araştırılması

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Kilit, Neriman
dc.date.accessioned 2018-06-08T05:29:42Z
dc.date.available 2018-06-08T05:29:42Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation Kilit, N. Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu Tanısı Alan Çocukların ve Anne-Babalarının Bağlanma Biçimlerinin Araştırılması, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı Tıpta Uzmanlık Tezi, Eskişehir, 2017. tr_TR
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11684/1564
dc.description.abstract Dürtü kontrol bozukluğu, kendini sakinleştirememe, ısrarcılık, aşırı hareketlilik, çok konuşma gibi belirtileri yüzünden Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu(DEHB) olan çocuklarla temel bakım verenleri arasında güvenli bağlanmanın gelişiminde aksaklıklar ortaya çıkabilmektedir. Bu çalışmanın amacı, Eskişehir Osmangazi Tıp Fakültesi Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları polikliniğinde takip edilen DEHB tanılı çocuklarda, anne-babalarında bağlanmanın kaygı ve kaçınma puanlarını saptamak ve sağlıklı kontrollerle karşılaştırmaktır. Araştırma, DEHB tanısı almış ve başka hiçbir psikiyatrik ek tanısı olmayan 8-12 yaşları arasınnda 100(DEHB-D(38), DEHB-H(31), DEHB-H(31)) ve herhangi bir ruhsal bozukluk tanısı olmayan 8-12 yaş arasında 32 çocuk, anne ve babaları ile yürütülmüştür. Ebeveynlere sosyodemografik veri formu, Okul Çağı Çocukları İçin Duygulanım Bozuklukları ve Şizofreni Görüşme Çizelgesi - şimdi ve yaşam boyu şekli – Türkçe Uyarlaması, Conners Anababa Dereceleme Ölçeği-Yenilenmiş Kısa Formu, Aile Değerlendirme Ölçeği, çocuklara Yakın İlişkilerde Yaşantılar Envanteri-II Orta Çocukluk Ölçeği uygulanmıştır. Yapılan değerlendirmelerin sonucuna göre, çocukta kaygı puanı ortancası DEHB alt tiplerinin hepsinde DEHB tanısı olmayan gruptan daha yüksektir. DEHB tanısı olan grupta, anne de bağlanmanın kaygı ve kaçınma puanlarıyla çocukta bağlanmanın kaygı puanları arasında pozitif yönde istatiksel olarak anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Yine çocukta ,bağlanmanın kaygı puanını arttıran bağımsız risk faktörünün çocukta DEHB tanısının varlığı, çocukta bağlanmanın kaçınma puanını arttıran bağımsız risk faktörlerinin çocuğun sınıfının büyük olması, çocukta DEHB tanısı varlığı ve annede duygusal tepki verebilme yetisinin geliştirilmesi gerekliliği olarak saptanmıştır. tr_TR
dc.description.abstract Symptoms like, ımpulse control problems, selfcalming, persistence, supermotility, to talk a lot, and interrupting may prevent development of secure attachments between parents and children with ADHD . In this study, we aimed to identify the anxiety and the avoidance dimensions of attachment in children, that has been diagnosed ADHD and their parents. A total of 100 children between 8-12 years old, who has been diagnosed only ADHD and their parents and 32 children between 8-12 years old who did not have any kind of psychiatric diagnoses, and their parents included in the work. Sociodemographic data form, Conners’ Parent Rating Scales- Revised Short Form, Family Assessment Scale, The Experiences in Close Relationships Scale - II were given to all parents and The Experiences in Close Relationships Scale - Revised for children and adolescents-II(ECR-RC-II )were given to all children. In our work, ıt is found that, child anxiety score medians in all subtypes of ADHD are higher than controls. Also, in the group with ADHD, with attachment of mother’s anxiety and avoidence scores are associated with attachment of child’s avoidances scores. Moreover, presence of ADHD diagnosis was found to be the only independent variable that increased the child’s anxiety score by the ECR-RC-II and the presence of ADHD diagnosis, the child’s class is advanced, the mother’s ability to react emotionally according to the family assessment scale is low were found independent variables that increased the child’s avoidance score by the ECR-RC-II. According to our findings, supporting the functionality of the family and parenting abilities and take measures to reduce avoidant and anxiety dimensions should be kept in mind. tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher ESOGÜ, Sağlık Bilimleri Enstitüsü tr_TR
dc.subject Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu tr_TR
dc.subject Bağlanma Stili tr_TR
dc.subject Aile İşlevselliği tr_TR
dc.subject Çocuk-Ergen tr_TR
dc.subject Ruh Sağlığı tr_TR
dc.subject Attention Deficit and Hyperactivity Disorder tr_TR
dc.subject Attachment Styles tr_TR
dc.subject Family Functioning tr_TR
dc.subject Adolescent tr_TR
dc.subject Mental Health tr_TR
dc.title Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu tanısı alan çocukların ve anne-babalarının bağlanma biçimlerinin araştırılması tr_TR
dc.type physicsThesis tr_TR
dc.contributor.authorID TR197480 tr_TR
dc.contributor.department ESOGÜ, Tıp Fakültesi, Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster