ESOGÜ Akademik Açık Erişim Sistemi

Yükseköğretimde okul terkinin değerlendirilmesi

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Aydın, Ayhan
dc.contributor.author Gülşen, Fatma Uslu
dc.date.accessioned 2018-06-08T05:28:59Z
dc.date.available 2018-06-08T05:28:59Z
dc.date.issued 2017
dc.date.submitted 2017
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11684/1551
dc.description.abstract Amaç: Bu çalışmada yükseköğretimde lisans düzeyinde okulu terk eden bireylerin bakış açısından okulu terk etme kararında etkili olan etkenler ve bu etkenler arası ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Yöntem: Çalışmada nitel araştırma yaklaşımı kullanılmıştır. Çalışma grubu yükseköğretimde okul terki tecrübesine sahip 19 katılımcıdan oluşmuştur. Çalışmanın verileri, yüz yüze görüşme tekniği ile araştırmacı tarafından geliştirilen ve 24 sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Toplanan veriler, başlıca örüntüleri belirleme, kodlama ve kategorilere ayırma işlemlerini kapsayan içerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Bulgular: Analiz sonucunda okul terki kararının bir anda verilen bir karar olmaktan öte, yükseköğrenime geçiş öncesi, yükseköğrenim ve yükseköğrenimi terk etme süreci olmak üzere üç temel süreç içerisinde açıklanabileceği bulgusuna ulaşılmıştır. Yükseköğrenim öncesi süreçler bölüm tercihi temasını içerirken, yükseköğrenim süreci sosyal uyum, akademik ve örgütsel etkenler temalarını içermektedir. Son olarak yükseköğrenimi terk etme süreci ise okulu bırakmaya karar verme ve okul terki sonrası yaşantılar temalarından oluşmuştur. Sonuç ve Tartışma: Çalışma bulguları, katılımcıların yükseköğrenimde okul terki kararında, yükseköğrenim öncesi ve yükseköğrenim süreçlerini kapsayan çeşitli bireysel, ailesel, akademik ve sosyal etkenlerin etkili olduğunu ortaya koymuştur. Yükseköğrenim öncesi süreçlerde mezun olunan ortaöğretim türü, yükseköğrenim görme nedenleri, mesleki olgunluk düzeyi, seçim yapmada özerk olamama, anne-babanın eğitim seviyesi ve mesleği, lisans yerleştirme sınav puanı gibi konuların katılımcıların üniversite bölüm tercihini etkilediği tespit edilmiştir. Okul terki kararında etkili olan yükseköğrenim süreçleri ise sosyal uyumu etkileyen arkadaş ilişkileri, sosyal çevre, üniversitenin bulunduğu şehrin olanakları, ilgi alanı ve yeteneklerinin farkına varma gibi etkenlerin yanı sıra, öz düzenlemeli öğrenme becerileri, derslere yönelik izlenimler, öğretim üyeleri ile iletişim, bölüme yönelik algılar ve devamsızlık gibi akademik etkenler ve kurumsal aidiyet, akademik danışmanlık sistemi ve yerleşke olanaklarına ilişkin örgütsel etkenlerden oluşmaktadır. Katılımcıların terk kararı vermesinde ise yanlış bölüm tercihi, maddi imkânsızlıklar, akademik başarısızlık, memur olarak atanma, başka bir işte çalışıyor olma, kendi işini kurma, evlilik ve mezuniyet sonrası iş olanakları etkili olmuştur. tr_TR
dc.description.abstract Purpose: The purpose of this study is to determine the factors which affect the decision of college dropout at undergraduate level from the point of view of the individuals who dropped out from higher education. Method: Qualitative research approach was used in this study. The study group was consisted of 19 participants with dropout experience in higher education. The data of the study had been collected by using semi-structured interview form including 24 questions via face to face interviews. The data had been analyzed with content analysis method, including the process of defining, encoding and classifying major patterns. Results: As a result of the analysis it has been found that individuals’ dropout decision can be explained in three basic processes as pre-college experiences, college process and dropout decision process from college. While pre-college experiences include the preference of department, college process includes social adaptation, academic and organizational factors. Finally, the dropout process consist of the decision to leave the school and life experiences after college drop out themes. Conclusion and Discussion: The findings of the study showed that dropout decision of participants were influenced by various individual, familial, academic and social factors, including pre-college experiences and college processes. Pre-college experiences based on the type of the graduated high school, the meaning attached to the higher education, the level of vocational maturity, lack of autonomy in department preference, parental education level and profession and university entrance examination score affect department preference of participants. The college processes that are effective in college dropout decision is comprise of social integration, academic factors and organizational factors themes. While social integration theme includes peer relationship, social environment, the opportunities of the city where the university is located and the awareness of own interests and abilities, academic factors theme includes self-regulated learning skills, impression towards classes, communication with instructors, perception towards department and absenteeism. In addition to these, organizational factors theme includes institutional belonging, academic advisory system and campus facilities. According to the participants’ statements, wrong choice of department, financial impossibilities, academic failure, appointment as civil servant, working in another job, setting up own business, marriage and employment opportunities post-graduation have impacted on college dropout decision. tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher ESOGÜ, Eğitim Bilimleri Enstitüsü tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Yükseköğretim Politikaları tr_TR
dc.subject Yükseköğretime Katılım tr_TR
dc.subject Yükseköğretimde Okul Terki tr_TR
dc.subject Higher Education Policies tr_TR
dc.subject Higher Education Participation tr_TR
dc.subject College Dropout tr_TR
dc.title Yükseköğretimde okul terkinin değerlendirilmesi tr_TR
dc.type doctoralThesis tr_TR
dc.contributor.department ESOGÜ, Eğitim Fakültesi, Eğitim Yönetimi tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster