Amaç: 2015-2017 yılları arasında yapılan bu çalışmada Türkiye’de yabancı dil seviyesi
ölçme ve değerlendirmesinde kullanılan Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavı’nın
(YDS) içeriği ve ölçme/değerlendirme sonuçlarının akademisyenler üzerindeki etkileri
üzerine bir araştırma yapılmıştır. Bu araştırmanın temel amacı, akademisyenlerin
YDS’nin geçerliği ve yabancı dil öğrenimi üzerine ket vurma etkisiyle ilgili görüşlerini
incelemektir.
Yöntem: Araştırmada akademisyenlerin görüşlerinin daha detaylı incelenebilmesi ve
örneklendirilebilmesi maksadıyla karma yöntem tercih edilmiştir. Nicel veri
toplanabilmesi için araştırmacı tarafından geliştirilen iki adet ölçek kullanılmış, sonraki
aşamada araştırmadan elde edilen sonuçları yorumlamaları için katılımcılarla yarı
yapılandırılmış mülakatlar gerçekleştirilmiştir.
Bulgular: YDS’nin yabancı dil ölçmede yazma, dinleme ve konuşma soruları
içermediğinden yeterli görülmediği, zorluğu yüzünden akademisyenler üzerinde baskı
oluşturduğu ve yabancı dil öğrenme ve o dili geliştirme konusunda katılımcıları olumsuz
güdülediği belirlenmiştir.
Sonuç ve Tartışma: YDS’nin geçerliği ve ket vurma etkisiyle ilgili akademisyenlerin
olumlu görüşlere sahip olmadıkları, sınav içeriği ve sonuçlarla ilgili esasların yeniden
düzenlenmesi gerekliliği ortaya çıkmıştır.
Aim: The aim of the study is to explore the content of Foreign Language Proficiency
Exam (FLPE) used in Turkey that is currently used to measure and evaluate foreign
language levels and find out the effects of measurement/evaluation results on
academicians. The main purpose of this study is to examine the opinions of academicians
regarding the validity of FLPE and its washback effect on foreign language learning.
Method: This study uses mixed method in order to examine and exemplify the opinions of
academicians in more detail. In order to collect qualitative data, two scales developed by the
researcher were used, and later semi-structured interviews were conducted to obtain the
comments of the participants about the results.
Findings: According to the findings of the study, it was found that FLPE is considered
insufficient since it does not include writing, listening and speaking components, it causes
pressure on academicians because of its difficulty level, and it motivates them negatively in
terms of learning and improving foreign language learning.
Conclusion and Discussion: It was concluded that academicians do not have positive
opinions about the validity and washback effect of FLPE and it was suggested that the
exam content and the regulations regarding the results should be reconsidered.