Amaç: Araştırmanın amacı öğretmenlerin örgütsel destek algıları ile örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişkinin araştırılmasıdır. Yöntem: Çalışmanın örneklemini tesadüfi örnekleme yöntemiyle ulaşılan 521 öğretmen oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak iki anket kullanılmıştır.
Verilerin analizinde, tanımlayıcı istatistikler, faktör yükleri, varyans açıklamaları yapılmıştır. Normal dağılıma uygunluk testi için Kolmogorov-Smirnov; bağımsız iki örneklem için Mann-Whitney U; ikiden fazla bağımsız örneklem için Kruskal-Wallis H testi kullanılmıştır. Ölçekler arasındaki ilişkileri saptamak için Spearman Korelasyon; örgütsel desteğin örgütsel bağlılığın yordayıcısı olup olmadığını saptamak için regresyon analizi yapılmıştır. Bulgular: Çalışmaya 265 kadın 256 erkek öğretmen katılmıştır. Öğretmenlerin algıladıkları örgütsel destek cinsiyet, okul türü, branş, kıdem ve yaş değişkenlerine göre; örgütsel bağlılık düzeyi cinsiyet, okul türü, kıdem, kurum görev süresi ve yaş değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılaşmaktadır.
Örgütsel destek algısı il örgütsel bağlılık anlamlı düzeyde ve pozitif yönde ilişkilidir. Öğretimsel destek, yönetsel destek ve adalet değişkenleri öğretmenlerin örgütsel bağlılığının yordayıcısı olduğu belirlenmiştir. Sonuç ve Tartışma: Örgütsel destek algısı tüm alt boyutlarıyla örgütsel bağlılık üzerinde belirleyicilik özelliğine sahiptir. Alanyazın incelendiğinde örgütsel destek algısı ile örgütsel bağlılık arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu; örgütsel destek algısı örgütsel bağlılığı arttırdığı görülmektedir (Havaei, Dahinten ve Macphee, 2013; Gürbüz 2012; Benlioğlu ve Atanur Başkan, 2014; Lee ve Peccei, 2007; Kaplan, 2010).
Purpose: The purpose of this research to investigate the relationship between teachers’ organizational support perceptions and organizational commitment. Method: The sample of the study is composed of 521 teachers reached by random sampling method. Two questionnaires were used as data collection tool.
In the analysis of the data, descriptive statistics, factor loadings, variance explanations were made. Kolmogorov-Smirnov for normal distribution compliance test; Mann-Whitney U for two independent samples; Kruskal-Wallis H test was used for more than two independent samples. A regression analysis was conducted to determine whether organizational commitment is predictive of organizational commitment and spearman correlation was conducted to determine relationships between scales. Results: 265 female and 256 male teachers participated in the study. According to gender, school type, branch, seniority and age variables, organizational support perceived by teachers is as follows; Organizational commitment level is significantly different according to gender, school type, seniority, duration of institutional work and age.
Organizational support perception is associated with organizational commitment at a significant level and positively. Educational support, managerial support and justice variables were found to be predictive of teachers' organizational commitment. Conclusion and Discussion: Organizational support perception has determinative properties on organizational commitment with all its sub-dimensions. When the literature is examined, there is a significant positive correlation between organizational support perception and organizational commitment; Organizational support perception seems to increase organizational commitment (Havaei, Dahinten ve Macphee, 2013; Gürbüz 2012; Benlioğlu ve Atanur Başkan, 2014; Lee ve Peccei, 2007; Kaplan, 2010).