Çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinde algılanan stres düzeylerinin belirlenmesi ve bazı
sosyodemografik özellikler ile ilişkisinin incelenmesidir. Çalışma, 2018 yılında 405 üniversite
öğrencisinde yapılan kesitsel tipte bir araştırmadır. Çalışmada üniversite öğrencilerinin
sosyodemografik özelliklerini ve algılanan stres düzeyini sorgulayan sorulardan oluşan bir
anket form uygulandı. Çalışmaya katılan 405 kişinin yaşları 17-28 arasında değişmekte olup
ortalaması ±SS 20.68±1.53 yıl idi. Üniversite öğrencilerinin %12.8’inde yüksek düzeyde
algılanan stres saptandı. Algılanan stres düzeyi, genel sağlık durumu algısı kötü olanlarda,
kronik bir hastalığı olanlarda, A tipi kişiliği olanlarda, uyku düzeni ve kalitesi kötü olanlarda,
boş zamanlarını değerlendirebileceği hobisi/uğraşı olmayanlarda, algılanan aile desteği kötü
olanlarda, algılanan arkadaş desteği kötü olanlarda, geleceğin daha iyi olacağı ile ilgili
düşüncesi olanlarda daha yüksek saptandı. Algılanan stres düzeyinin orta ve yüksek olduğu
düşünülen gruplarda stres düzeyinin düşürülmesine yönelik eğitim çalışmaları yapılmalıdır. Bu
bağlamda üniversitelerde psikolojik danışma ve rehberlik servisleri daha etkin hale getirilerek
öğrencilere profesyonel destek sağlanmalıdır.
The aim of the study was to investigate the perceived stress levels in university students and
the relation with some sociodemographic characteristics. This cross-sectional study is
performed 405 university students in 2018. In the study, a questionnaire consisting of questions
about sociodemographic characteristics and perceived stress level. The mean age of the 405
participants was between 17 and 28 years and the mean±SD was 20.68±1.53 years. High
perceived stress was detected in 12.8% of the university students. In the study group, it was
found that perceived stress were higher in poor health status, in chronic disease, in type A
personality, in poor sleep quality and patterns, in no hobbies, in poor perceived family and
friends support. In conclusion, educational studies should be conducted to reduce the stress
level in the groups where the perceived stress level is thought to be moderate and high. This
context, psychological counseling and guidance services in universities might be made more
effective and professional support should be provided to the students.