Amaç: Bu çalışmanın amacı; ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin yüzdeler
konusunda karşılaştıkları güçlükleri belirlemek ve bu öğrenme güçlüklerinin
giderilmesine katkıda bulunmaktır.
Yöntem: Bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi
tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 eğitim öğretim yılı 2.
döneminde Manisa ilinde bir devlet okulunda eğitim gören 46 ortaokul 7. Sınıf
öğrencisi oluşturmaktadır. Öğrencilerin öğrenme güçlüklerini belirlemek için
araştırmacı tarafından, yüzdeler konusu kazanımları göz önüne alınarak hazırlanan
başarı testi uygulanmış ve öğrencilerle klinik görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Nicel
verilerin analizinde frekans ve yüzde gibi betimsel istatistik değerlerinden, nitel
verilerin analizinde içerik analizinden yararlanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin 100 eşit parçaya bölünmüş şekilleri yüzde sembolü ile
göstermede fazla güçlük yaşamadıkları fakat 100’den farklı bir sayıda eşit parçaya
bölünen şekillerde zorlandıkları tespit edilmiştir. Öğrencilerin kesrin paydasının 10 ve
1000 olması durumunda da kesri yüzde sembolü ile doğrudan yazdıkları gözlenmiştir.
Bazı öğrencilerin ondalık gösterimleri başındaki sıfırı veya virgülü kaldırarak yüzde
şeklinde yazdıkları görülmektedir. Öğrencilerin kesirleri genişletme ve sadeleştirme
konusunda zorlandıkları tespit edilmiştir. Öğrencilerin yüzde ile ilgili problemleri
anlamakta ve çözmekte zorlandıkları görülmektedir. Öğrencilerin faiz problemlerinde
kullanılan temel kavramları bilmedikleri bulgusuna ulaşılmıştır.
Sonuç ve Öneriler: Öğrencilerin en fazla; bir çokluğun belirtilen bir yüzdesine
karşılık gelen miktarı bulma ve belirli bir yüzdesi verilen çokluğu bulma, bir çokluğu
diğer bir çokluğun yüzdesi olarak hesaplama, bir çokluğu belirli bir yüzde ile arttırmaya
veya azaltmaya yönelik hesaplamalar yapma ve yüzde ile ilgili problemleri çözmede zorlandıkları sonucuna ulaşılmıştır. Yüzdeler konusu anlatılmadan önce öğrencilere
kesirler konusu ile ilgili genişletme ve sadeleştirmenin nasıl yapılacağı ve ondalık
sayıları kesir şeklinde yazma konularında hatırlatıcı bilgiler verilmelidir. Ayrıca faiz
sorularında formüle dayalı bilgiler vermektense öğrencilerin uygulayarak öğrenecekleri
kavramsal bilgiler üzerinde durulmalıdır.
Purpose: The purpose of this study is to determine the difficulties that middle
school 7th graders experience in learning of the subject of percentage and to contribute
to the elimination of these learning difficulties.
Method: In this study, document analysis technique is used from qualitative
research methods. The study group are 46 seventh graders studying in a public middle
school in Manisa in the second semester of the 2016-2017 academic-year. In order to
determine the learning difficulties of the students, the achievement test was developed
by the researcher taking into account the achievements of the middle school
mathematics curriculum about percentage and clinical interviews were conducted with
the students. In the analysis of quantitative data, descriptive statistical techniques, such
as frequency and percentage were used.
Results: The students divided into 100 equal parts were found to have difficulty
in showing with the percentage symbol but they were found to be difficult in the shapes
divided into equal parts different from 100. It has been observed that students write
directly with a percentage sign if they have 10 and 1000 credits. It appears that some
students write percentages by removing the leading zero or decimal point decimals. It
has been determined that students have difficulty in expanding and simplifying
fractions. Students are perceived to have problems with the percentage and found to be
difficult to solve. It has been found that students do not know the basic concepts used in
interest problems.
Conclusion and Suggestions: Most of the students; finding a corresponding
amount of a specified percentage of a whole, and finding a certain percentage of the
given whole, calculating a whole as a percentage of the given whole, calculating a
multiplication by a certain percentage to increase or decrease, and solving problems related to the percentage. Before describing the concept of percentiles, students should
be given reminders on how to expand and simplify the subject of the fractions and how
to write decimal numbers in the fractions. In addition, instead of providing ready-made
formulas about interest problems, conceptual information for learners should be
emphasized.