Günümüzde bilim ve teknolojinin hızla gelişmesi bilgiyi hızla eskiyen
argüman konumuna getirmektedir. Çağın getirdiği bu hızlı dönüşüm bilginin yaşam
boyu güncel tutulması gereğinin habercisidir. Bu durum ise eğitim-öğretim
süreçlerinin yeniden yapılandırılması ihtiyacını gündeme getirmektedir. Yapılandırma
konusu ise maddi bir alt yapı gerektirdiğinden eğitimin finansmanı konusunun önemi
dikkat çekmektedir. Ülkemizde eğitimin finansmanı büyük ölçüde kamu kaynaklı
olduğundan yapılandırma ve geliştirme süreci devletin sorumluluğundadır. Bu sebeple
çalışmamızın ilk bölümünde MEB bünyesindeki “eğitim hizmetleri” genelden özele
(yaşam boyu öğrenme) doğru incelenmiştir. İlerleyen bölümlerde ise mali boyutu;
harcama, yatırım, bütçe ve vergisel teşvikler vasıtasıyla değerlendirilerek yaşam boyu
öğrenmenin merkezi yönetim bütçesi içerisindeki yeri ve önemi tespit edilmeye
çalışılmıştır.
Today fastly developing science and technology place the knowledge as a
fastly aging argument position. Such fast change experienced during new century
might be considered as the precurser that makes it necessary for the knowledge to be
kept updated. These developments also propose the requirement for reconstruction of
education and teaching processes for the agenda. Here Educational fund becomes a
significant issue since construction requires financial infrastructure. In our country,
the public holds the responsibility for construction and improvement since educational
fund includes public resources. That's why we have first examined the educational
services of MEB from public to the private (life-long learning) in this study. In the
following sections, we have evaluated the financial magnitudes of lifelong learning by
identifying its place and importance in the central government budget in terms of
expenditures, investments, budget and tax incentives.