Yöneticinin duygusal zekası ve liderlik tarzının, çalışanların daha fazla
örgütsel vatandaşlık davranışı sergilemeleri için katkı sağlayacağı beklenmektedir.
Bu çalışmanın amacı, yöneticinin duygusal zekası ve liderlik tarzı ile çalışanların
örgütsel vatandaşlık davranışı ilişkisinin ve yöneticinin duygusal zekası ile
çalışanların örgütsel vatandaşlık davranışı ilişkisinde yöneticinin liderlik tarzının
aracılık rolünün belirlenmesidir.
Çalışmada nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın evreni bir
özel eğitim kurumunda çalışan öğretmelerden oluşmaktadır. Örneklem büyüklüğü
295’tir. Araştırmada elde edilen bulgular kapsamında; duygusal zeka ve dönüşümcü
liderlik ile örgütsel vatandaşlık davranışı ve tüm boyutları arasında zayıf düzeyde
anlamlı ve pozitif ilişki olduğu; etkileşimci liderliğin koşullu ödüllendirme boyutu ile
örgütsel vatandaşlık davranışı ve sivil erdem dışındaki boyutları arasında zayıf
düzeyde anlamlı ve pozitif ilişki olduğu, sivil erdem boyutu arasında anlamlı bir
ilişki bulunmadığı tespit edilmiştir. Duygusal zeka ile örgütsel vatandaşlık
davranışının diğerkamlık boyutu ilişkisinde; dönüşümcü liderlik ve etkileşimci
liderliğin koşullu ödüllendirme boyutunun tam aracılık rolü bulunduğu; duygusal
zeka ile örgütsel vatandaşlık davranışı (genel), vicdanlılık, nezaket, centilmenlik ve
sivil erdem boyutları ilişkisinde dönüşümcü liderliğin kısmi aracılık rolü bulunduğu;
duygusal zeka ile örgütsel vatandaşlık davranışı (genel), vicdanlılık, nezaket ve
centilmenlik boyutları ilişkisinde etkileşimci liderliğin koşullu ödüllendirme
boyutunun kısmi aracılık rolü bulunduğu; sivil erdem boyutu ile ilişkisinde ise
aracılık rolünün bulunmadığı tespit edilmiştir. Bu çalışma ile, yöneticinin duygusal zekası ve çalışanların örgütsel
vatandaşlık davranışı ilişkisinde, liderlik tarzının aracılık rolünün belirlenmesi ile
literatüre katkı sağlanmaktadır. Uygulayıcılar açısından, çalışanların örgütsel
vatandaşlık davranışını artırma kapsamında, duygusal zeka ile örgütsel vatandaşlık
davranışı arasındaki ilişkide liderlik tarzının aracılık rolü olduğunun bilincinde
olarak, doğru liderlik tarzını uygulamanın önemli olduğu ortaya konulmuştur.
It is expected that the emotional intelligence and leadership style of the
administrator will contribute to the employees' exhibitions of more organizational
citizenship behavior. The aim of this study is to determine the relation of the
emotional intelligence and leadership style of the administrator with the
organizational citizenship behavior of the employees and the mediating role of the
administrator's leadership style relation to the administrator’s emotional intelligence
and the employee’s organizational citizenship behavior.
Quantitative research method was used in the study. The universe of the
research consists of teachers who work in a private education institution. The sample
size is 295. Within the findings of the research; there is a meaningful and positive
relationship between the emotional intelligence and transformational leadership and
organizational citizenship behavior and all dimensions at a weak level; there is a
meaningful and positive relationship between conditional rewarding dimension of
transactional leadership and organizational citizenship behavior except civic virtue
dimension at a weak level, and there is no meaningful relationship between civic
virtue dimension. Relation between emotional intelligence and the altruism
dimension of organizational citizenship behavior; there is full mediation role both
transformational leadership style and conditional rewarding dimension of
transactional leadership; relation between emotional intelligence and the
conscientiousness, courtesy, sportmenship and civic virtue dimensions of
organizational citizenship behavior; there is partial mediation role of
transformational leadership style; relation between emotional intelligence and the conscientiousness, courtesy and sportmenship dimensions of organizational
citizenship behavior; there is partial mediation role of conditional rewarding
dimension of transactional leadership, there is no mediation role in relation to civic
virtue.
This study contributes to the literatüre, by determination of the mediation
of the leadership style, in relationship of the administrator's emotional intelligence
and the employees' organizational citizenship behavior. In terms of practitioners, it
has been demonstrated that it is important to implement the correct leadership style
in the context of increasing organizational citizenship behavior of employees, in the
knowledge that the relationship between emotional intelligence and organizational
citizenship behavior is the mediating role of leadership.