Amaç: Çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin üstbilişsel farkındalık düzeyi ile
matematik öz yeterlik algısının matematik başarısı üzerindeki etkisini belirlemektir.
Yöntem: Bu araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli
kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, Konya ili Kadınhanı ilçesinde bulunan Milli
Eğitim Bakanlığı'na bağlı dört devlet okulunda, 2015-2016 eğitim- öğretim yılı II.
Dönemi’nde öğrenim gören 680 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın
verileri, öğrencilerin üstbilişsel farkındalıklarını ölçmek amacıyla Türkçe geçerlik ve
güvenirlik çalışması Akın, Abacı ve Çetin (2007) tarafından yapılan Üstbilişsel
Farkındalık Envanteri (ÜFE) ve öğrencilerin matematik dersine yönelik öz yeterlik algı
düzeylerinin belirlenmesinde Umay (2001) tarafından geliştirilen Matematik Öz
Yeterlik Algısı Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde; Bağımsız Gruplar
t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon
analizi ve çoklu regresyon analizinden yararlanılmıştır.
Bulgular: Ortaokul öğrencilerinin üstbilişsel farkındalık düzeyinin cinsiyete, sınıf
düzeyine ve matematik karne notu değişkenine göre anlamlı farklılaştığı; matematik öz
yeterlik algısının sınıf düzeyi ve matematik karne notuna göre farklılaşırken, cinsiyet
değişkenine göre farklılaşmadığı görülmüştür. Üstbilişsel farkındalık düzeyi ve
matematik öz yeterlik algısının matematik başarısını %47 oranında açıkladığı ve
anlamlı etkiye sahip oldukları görülmüştür.
Sonuç ve Tartışma: Öğrencilerin matematik başarısında, üstbilişsel farkındalık düzeyi
ve matematik öz yeterlik algısının önemli etken oldukları görülmüştür. Bu iki
değişkenin matematik başarısını önemli oranda etkiliyor olması, öğrenci başarısını
artırma amaçlı gerekli çalışmaların hem eğitimciler hem araştırmacılar tarafından
yapılması gerektiği düşünülmektedir.
Purpose: The purpose of the study is to investigate the effect on the maths achievement
of the metacognitive awareness level and mathematic self- efficacy perception of
secondary school students.
Method: Relational screening model was used as a qualitative search method in this
study. The sample of the study were composed of 680 secondary school students of
2015-2016 academic year from four different state schools in Kadınhanı, Konya. The
data in this study was gathered by using the Metacognitive Awareness Inventory (MCI)
which was evaluated in validity and reliability by Akın, Abacı and Çetin (2007) to
assess the metacognitive awareness of students and Mathematics Self-efficacy
Perception Scale which was developed by Umay (2001) to determine for the level of
mathematic self-efficacy perception. In the analysis of the data; Independent Groups t
test, one way variance analysis (ANOVA), Pearson Moments Multiplication Correlation
analysis and multiple regression analysis were used.
Results: There is significant difference in metacognitive awareness level of middle
school students. There is a difference in maths self-efficacy perception between the
grades and mathematic success, however, there is no significant difference between
gender of students. It was found that metacognitive awareness level and maths selfefficacy
perception predict the maths success in %47 percentage.
Conclusion and Discussion: Metacognitive awareness level and mathematics selfefficacy
perception have been found to be important factors in students' mathematical
success. Since these two variables affect mathematical success in a significant way, it is
thought that both educators and researchers should make the necessary studies to
increase student achievement.