Amaç: Bu çalışmada Ankara ilinde bazı aile sağlığı merkezlerine başvuran 18 yaş üstü
kişilerin Toplum Sağlığı Merkezleri (TSM) hakkında bilgi tutum ve memnuniyetlerinin
belirlenmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırmanın katılımcılarını Ankara il merkezinde yer alan 6 birinci
basamak sağlık kuruluşuna başvuran 18 yaş ve üzeri 1218 kişi oluşturmaktadır. Katılımcılara
yüz yüze görüşme yöntemiyle 37 soruluk bir anket uygulanmıştır
Bulgular: Katılımcıların %56.1 kadın, %43.9 erkektir. Araştırmaya katılanların %60.5
TSM’yi daha önce duymadığını belirtmiştir. Katılımcıların %81.3’ü TSM’nin nerde olduğunu
bilmediğini belirtmiştir. Katılımcıların %88.9’u herhangi bir nedenden dolayı TSM ye
başvurmadığını belirtmiştir. Katılımcıların %1.9’u TSM görevlilerinin kendisiyle görüşmeye
geldiğini belirtmiştir. Araştırmaya katılanların bazı tanımlayıcı özelliklerine göre toplum
sağlığı merkezlerini daha önce duyma durumlarına bakıldığında öğrenim durumunun
artmasıyla anlamlı ilişki saptanmıştır. Hiç okula gitmemiş kişilerin %7.1’i TSM’yi daha önce
duyduğunu belirtirken öğrenim durumunun artmasıyla sıklığı artmış ve yüksekokul/üniversite
mezunlarında %53 olmuştur.
Sonuç: Araştırmanın sonucunda katılımcıların Toplum Sağlığı Merkezlerini ve faaliyetlerini
çoğunlukla bilmedikleri görülmüştür. TSM’ler halkın kolay ulaşabileceği yerlerde olmalıdır.
Halkın yaşantısının içinde olmalı, sağlığı geliştirici ve koruyucu sağlık hizmeti planları ve
uygulamaları ile sosyal hayatın içine girmelidir. Öncü ve rehber görevini hissettirmelidir.
Aynı zamanda sağlığa zarar verenlere karşı denetim ve izleme görevini hissettirmeli bunlarla
ilgili yaptırımlar uygulayabilmeli bu konuda halka güven vermeli ve işbirliği yapmalıdır.
Objective: This study aimed to determine, knowledge, attitude and satisfaction of people over
the age of 18 admitted to some family health centers in Ankara about Community Health
Centers.
Methods: The participants of this study are 1218 people over the age of 18 admitted to some
family health centers in Ankara. We conducted face to face interviews using a questionnarie
with 37 questions.
Results: 56.1% of the participants were female and 43.9% were male. Participants who have
never heard name of CHC were 60.5%. 81.3% of participants did not know location of CHC
and 88.9% did not visit CHC for any reason. 1.9% declared that CHC officials came to visit
them. Statistically significant difference was found between educational status and status
hearing name of CHC (p<0.05). 7.1% who have never attended school declared that they
heard name of CHC, this frequency increased with educational status and participants who
graduated from university was %53.
Conclusion: It is seen that the participants don’t know Community Health Centers and their
services. Public should arrive CHC easily. CHC should be public nested with health care
plans for protection and promotion. CHC have to collabrate with public for fulfillment of the
missions.