Amaç: Bu çalışmanın temel amacı öğrencilerin Kültürel Zeka düzeylerine etki eden faktörlerin incelenmesidir. Bu kapsamda öğrencilerin kültür konusuna verdiği önem, yabancı dil başarıları, yabancı dile karşı tutumları, dil öğrenme stratejileri gibi unsurlar kültürel zeka düzeyleriyle eşleştirilmeye çalışılmıştır.
Yöntem: Bu araştırmada nicel araştırma türlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Uşak Üniversitesi Ġktisadi ve Ġdari Bilimler Fakültesi‟nde lisans eğitiminin yalnızca üçüncü döneminde verilen Yabancı Dilde Okuma ve Yazma dersine devam eden öğrenciler bu araştırmanın evrenini oluşturmaktadır. Veri toplamak için daha önce başka araştırmacılar tarafından geliştirilmiş olan Kültürel Zeka Ölçeği, Yabancı Dil Tutum Anketi ve Dil Öğrenme Stratejileri envanteri uygulanmıştır.
Bulgular: Araştırma bulguları katılımcıların kültürel zeka düzeylerinin ortalamasının “orta” düzeyde olduğunu göstermiştir. Kültürel zeka düzeyleri ile ilişkisi yönünden incelendiğinde, öğrencilerin kültürel zeka düzeyleri yabancı dil derslerinde kültür konusuna olan yaklaşımları, yabancı dil başarıları, yabancı dile karşı tutumları ve dil öğrenme stratejilerini kullanabilme düzeylerine göre anlamlı bir şekilde farklılaşmaktadır. Bunlara ek olarak, kültürel zeka düzeyleri ile yabancı dile karşı tutum ve dil öğrenme stratejileri puanları arsında olumlu yönde kolerasyona rastlanmıştır. Son olarak, yabancı dile karşı tutum ve dil öğrenme stratejileri puanlarının, kültürel zeka için bir yordayıcı oldukları görülmüştür.
Tartışma ve Sonuç: Araştırma sonucunda çalışma grubundaki öğrencilerin kültürel zeka düzeylerine etki eden faktörler ile ilgili elde edilen bulgular alanyazın destekli olarak tartışılmış, yapılan tartışmalar sonucu öneriler sunulmuştur.
Purpose: The main purpose of this study is to examine the factors affecting Cultural Intelligence levels of students attending the the. Within this scope, the current research analyzes the participants‟ cultural intelligence levels according to variables such as the conception of culture teaching, attitudes towards foreign languages, languages learning strategies.
Methodology: The relational screening model is used for this study. The population of the study is the students attending the the course “Reading and Writing in English” at the Faculty of Economics and Administrative Sciences. The data is collected through Cultural Intelligence Scale, Attitude Scale on Affective Domain in English Course and Strategy Inventory for Language Learning.
Results: According to the findings of the study, the overall cultural intelligence level of participants is found as “middle” level. It is also found that cultural intelligence level of the participants is significantly different according to their perspective of “culture”, English proficiency level, their attitudes towards English and their use of langıage learning strategies. Besides, there is a positive corelation between the participants‟ cultural intelligence level and their English proficiency level, attitudes towards English and their use of langıage learning strategies. Finally, it is proved that English proficiency level, attitudes towards English and use of langıage learning strategies are good predictors of participants‟ cultural intelligence.
Conclusion and Discussion: The study findings concerning the cultural intelligence and the factors affecting it are discussed within the context of literature and some suggestions are presented.