Amaç: Araştırmanın amacı 7. sınıf öğrencilerinin cebirsel sözel problemleri çözme
başarılarına matematiksel modelleme etkinliklerinin etkisini belirlemek olmuştur.
Bunun yanı sıra 7. sınıf öğrencilerinin matematiksel modelleme etkinliklerinde
ulaştıkları matematiksel modelleme basamaklarını, gösterdikleri matematiksel
modelleme yeterliklerini belirlemek de amaçlanmıştır. Öğrencilerin matematiksel
modelleyici tiplerinin tespiti de araştırmanın amaçları arasında yer almaktadır.
Yöntem: Araştırma bir eylem araştırması olarak var olan bir sorunun çözümüne yönelik
bir eylem planı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın karma olarak gerçekleştirilmiştir.
Araştırmanın nitel boyutunda araştırmacı günlüğü, araştırmacı gözlemleri, öğrenci
günlükleri ve yarı yapılandırılmış görüşmeler veri toplama aracı olarak kullanılırken
nicel boyutunda Ön Test- Son Test olarak bir Başarı Testi uygulanmıştır.
Bulgular: Nicel bulgulara göre öğrencilerin matematiksel modelleme etkinliklerinden
sonraki son test puanlarında bir artış meydana gelmiş ve SPSS ile yapılan analizler
sonucu matematiksel modelleme etkinliklerinin cebirsel sözel problem çözme başarısına
olumlu bir etkisinin olduğu görülmüştür. Nitel boyutta ise öğrencilerin matematiksel,
sözel kavrama ve genel bilgi yeterlikleri bazında bir ilerleme gösterebildiği öğrenci
günlükleri, araştırmacı günlüğü ve gözlemleri ile öğrencilerle yapılan yarı
yapılandırılmış görüşmelerden elde edilen verilerle matematiksel modelleme
yeterliklerini de oluşturan bu bileşenlere sahip öğrencilerin hem matematiksel
modelleme problemlerini hem de cebirsel sözel problemlerini çözmede başarılı olduğu
belirlenmiştir.
Sonuç ve Öneri: Sonuç olarak çalışma yapılan grubun matematik dersinde
matematiksel modelleme etkinliklerinin uygulanmasıyla öğrencilerin cebirsel sözel
problemlerinin çözme başarısının arttığı görülmüştür. Ayrıca öğrencinin cebirsel sözel
problemleri çözme başarısında matematiksel modelleme basamaklarını kullanmalarının
etkili olduğu görülmüştür. Öğrencilerin farklı matematiksel modelleyici tiplerinde
oldukları da belirlenmiştir.
Purpose: The purpose of this study is to determine the effectiveness of Mathematical
Modelling activities on 7th grade students' problem solving achievement and
determining the mathematical modelling competencies, reached mathematical
modelling stages by the students and mathematical modeller types for that study group.
Method: This is a mixed research study. In qualitative part of the research, students'
modelling competencies, students' modelling types and mathematical modelling stages
that reached by students has been observed during the implementation of the
mathematical modelling activities. On the other hand in quantitative part of the research
has been performed with an ''achievement test'' that has been developed by the
researcher. The achievement test has been implemented before and the after the
mathematical modelling activities.
Results: After the implemantation of the four mathematical modelling activities the
results have showed that the mathematical modelling activities effects on the increasing
the students' algebra word problem solving achievements. Qualitatively the observations
have showed that in the activities student have improved their mathematical modelling
competencies such as mathematical, verbal comprehension and general knowledge
competencies.
Conclusion and Discussion: It can be said that using mathematical modelling activities
in mathematics lessons could improve students' algebra word problems solving
achievements. And it has been determined that students' mathematical modelling
competencies are effective for students' algebra word problem solving achievements.