Amaç: Bu araştırmada, fen eğitimi alanında yapılmış araştırmaların; tematik,
metodolojik ve istatistiksel analiz teknikleri bazında dağılımlarının, ulusal ve uluslararası
düzeydeki durumu ortaya konmaya çalışılmıştır.
Yöntem: Araştırma, yöntembilim modeli kullanılarak yapılandırılmıştır.
Araştırmanın çalışılabilir evrenini (i) ulusal düzeyde yapılmış olan fen eğitimi lisansüstü
tezler ve ulusal düzeyde faaliyet gösteren fen eğitimi araştırmalarını yayınlayan hakemli
akademik dergilerde yayınlanan makaleler (ii) uluslararası düzeyde fen eğitimi
araştırmalarını yayınlayan hakemli akademik dergilerde yayınlanan makaleler
oluşturmaktadır. Araştırmada amaçlı örnekleme yöntemi kullanılarak oluşturulan üç
örneklem grubu yer almaktadır. Bunlar: Beş yılda [2006-2010] yayınlanmış olan iki yüz
kırk sekiz adet ulusal lisansüstü tezden, üç yüz dört adet ulusal ve üç yüz yirmi sekiz adet
uluslararası makaleden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak Akademik Yayın
Değerlendirme Formu kullanılmıştır. Araştırmada veri analizi; içerik analizi türlerinden
kategorisel analiz ve frekans analizi ile gerçekleştirilmiştir.
Bulgular: Ulusal ve uluslararası araştırmalarda özellikle tema, araştırma
modelleri ve istatistiksel teknikler bazında farklılıklar saptanmıştır. (i) Tema bazında,
ulusal ve uluslararası araştırmalarda öğretim strateji, yöntem ve teknikleri, fen kültürü ile
fen konuları konulu araştırmaların sık çalışıldığı saptanmıştır. (ii) Araştırma yöntem ve
metodolojileri bazında; ulusal araştırmalarda, deneysel araştırmalar, daha çok
öğrencilerinden oluşan örneklem grupları; uluslararası araştırmalarda ise nitel araştırma
yöntemleri ile öğrenciler üzerindeki çalışmalar yoğunluk göstermektedir. Uluslararası
çalışmalarda öğretmenler üzerine yapılan çalışma oranı ulusal düzeye göre fazladır. (iii)
Ġstatistiksel analiz teknikleri bazında: betimsel istatistikler, t-testi, ANOVA, içerik analizi
her iki grupta sık kullanılan teknikler olup, uluslararası araştırmalarda bunların dışında,
söylem analizi sık tercih edilmiştir.
Sonuç: Araştırmalarda kullanılan model, evren-örneklem, veri toplama aracı ve
veri analiz tekniklerinin belirtilmesi, tema ve yöntem çeşitliliğine gidilmesi gerektiği
sonuçlarına ulaşılmıştır.
Purpose: In this research, the situation in national and international level of the
studies conveyed in the science education field and their distributions on the basis of
thematic, methodological and statistical analysis techniques is tried to be presented.
Method:The study is structured by using the methodology model. The study‟s
extension(i) consists of science education postgraduate theses done in national level and
the articles (ii) published by refereed academic journals which publish science
education studies again in national level and also the articles published by refereed
academic journals which publish science education studies in international level. In the
study, there are three sample groups formed by using the method of purposeful
sampling. These consist of two hundred and forty eight national postgraduate theses,
three hundred and four national and three hundred and twenty eight international
articles which have been published in five years [2006-2010]. As data collection tool,
The Academic Publishing Evaluation Questionnaire which has thirteen items is used.
Data analysis is put through by using categorical analysisand frequency analysis from
content analysis methods.
Results:According to the findings of the study; in national and international
researches, some differences are determined on the basis of especially theme, study
models and statistical techniques. (i) On the basis of theme, it is seen that among
national and international studies, the studies themed teaching strategy, method and
techniques, science culture and science subjectsare studied most.(ii) On the basis of
method and methodology, in national studies, experimental studies of which sample
groups consist of students mostly; in international studies,qualitative methods and the
studies on studentsare mostly concentrated on. The rate of the studies conveyed on
teachers is higher in international studies compared to national studies. (iii) On the basis
of statistical analysis techniques, descriptive statistics, t-test, ANOVA, content analysis
are the techniques that are used in both groups; and also, apart from these, discourse
analysis is frequently used in international studies. Conclusion and Discussion: It is concluded that the model, extension-samplegroups, data collection tool and data analysis techniques used in the study should be
indicated and variety of methods is needed.