Amaç: Bu araştırmanın amacı, öğrencilerin geometrik düşünme düzeyleri ile
çokgen sınıflama becerileri arasında ilişkiyi incelemektir.
Yöntem: Bu araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli
kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2013-2014 eğitim-öğretim yılında Eskişehir
şehir merkezinde bir devlet ortaokulunun 7. sınıfında öğrenim görmekte olan 318
öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri geometrik düşünme düzeylerini
belirlemek için Özcan (2012) tarafından geliştirilen Geometrik Düşünme Düzey
Belirleme Testi ile çokgen sınıflama becerilerini belirlemek için Ergün (2010)
tarafından geliştirilen Çokgen Algılama ve Sınıflama Ölçeği kullanılarak toplanmıştır.
Veriler SPSS 21.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir.
Bulgular: Ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin geometrik düşünme düzeylerinin
ağırlıklı olarak Düzey 1 (görsel düzey) de olup; öğrencilerin yarıdan fazlası Düzey 2 ve
üstünde yer almaktadır. Çokgen sınıflama becerilerinin orta düzeyde olduğu tespit
edilmiştir. Öğrencilerin çokgen sınıflama beceri puanı ile geometrik düşünme düzeyi
ağırlıklı puanları arasında orta düzeyde, pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır.
Sonuç ve Tartışma: Geometrik düşünme düzeyi yüksek olan öğrencilerin
çokgen sınıflama becerileri ile çokgenler arasındaki ilişki kurma konusunda başarılı
oldukları görülmüştür. Araştırma sonucunda öğrencilerin geometrik düşünme düzeyleri
farklılık gösterdiği görülmüştür. Öğrencilerin beklenen geometrik düşünme düzeylerine
ulaşamaması sınıflama becerilerinde güçlük yaşamalarının sebebi olarak düşünülebilir.
Aim: The aim of this research is to investigate the relationship between level of
geometrical thinking and classification skills of polygons of students.
Method: In this quantative research relational screening model is used. The
sample group is consist of 318 7th grade students from a public school in city center of
Eskişehir in 2013- 2014 education year. Data was collected by Geometrical Thinking
Levels Determination Test, developed by Özcan (2012) and Polygon Perception and
Classification Scale, developed by Ergün (2010). The data is analyzed via SPSS 21.0.
Findings: It is found that 7th grade students’ geometrical thinking levels are
mainly first level (visual level); more than half of the students are in the second level
and upper level. Classification skill of polygons is at medium level. It is stated that there
is a positive and meaningful relationship between classification skills of polygon and
geometrical thinking levels of students.
Results and Discussion: It is seen that the students with high level of
geometrical thinking are successful in classifying of polygons and finding relations
between polygons. In the result of the research it is noticed that there are differences in
the level of geometrical thinking among students. It can be considered that the reason of
difficulty in classification is that the students couldn’t reach expected geometrical
thinking.