Giris: Türkiye’de dünden bugüne kadar birçok farklı yönetici atama modeli uygulanmıs
olsa da profesyonel olarak yönetici yetistirmeye dair özgün ve millî bir politika
saptanmamıstır. “10/06/2014 tarihli Millî Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim kurumları
Yöneticilerinin Görevlendirilmelerine Đliskin Yönetmelik” eğitim yöneticilerinin
yetistirilmesi ile ilgili sorunu daha da tartısılır duruma getirmistir.
Amaç: Bu çalısmanın amacı, arastırmaya katılan okul yöneticilerinin 10/06/2014 tarihli
Millî Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim kurumları Yöneticilerinin Görevlendirilmelerine
Đliskin Yönetmelik ile ilgili görüslerini saptamak ve uygulamada yasanan sorunların
tekrarlanmaması için yeni bir atama modeli üzerinde önerilerini almaktır.
Yöntem: Alanyazın çalısması için tarama yöntemi, 10/06/2014 tarihli Millî Eğitim
Bakanlığına Bağlı Eğitim kurumları Yöneticilerinin Görevlendirilmelerine Đliskin
Yönetmelik ile yönetici görüslerinin alınması için de yarı yapılandırılmıs görüsme
tekniği uygulanmıstır. Bulgular betimsel analiz yöntemiyle yorumlanmıstır.
Bulgular: Arastırmaya katılan yöneticilerin çoğu yönetmeliğe birçok nedenden dolayı
karsı olduklarını belirtmislerdir. Yöneticilikte kademeli ilerlemenin olmayısı,
yöneticiliğin görevlendirme olarak yapılması, yeterli hizmetiçi eğitim ve kendini
yetistirme kosulunun sağlanmamıs olması, yöneticilere verilen ağır sorumlulukların
yanında yetkilerinin oldukça sınırlı olması, görev tanımlarının net olmaması yasada
elestirilen yanlar olurken yöneticilere yardımcılarını seçebiliyor olma hakkının verilmis
olması olumlu değerlendirilen tek maddedir.
Sonuç, Tartısma ve Öneriler: Arastırma sonucunda yönetici görüslerinden hareketle
yönetmeliğin büyük ölçüde siyasi bir uygulama olarak nitelendirildiği, okul
yöneticisinin açık bir görev tanımının yapılamadığı, atamaların öğretim liderleri
olabilecek kisilerin seçilmesi beklentisini karsılamadığı, güçlü bir yönetici yetistirme ve
atama politikasına ihtiyaç olduğu saptanmıştır.
Introduction: In Turkey, there is a series of a selection and appointment model
implemented until now, there is no finding for the policy to educate principles
professionally.
Aim: The aim of this study was to find the opinions' of the principals, taking part in this
research, about the Regulation For The Assignment Of Principals In Education
Institution Associated With The Ministry Of Education released on 10/06/2014 and to
take the proposals for new selection and appointment model to not encounter the same
problems confronted before in selection and appointment of principals.
Method: For this literature review surveying method and to take the opinions' of
principals about The Regulation For The Selection And Appoinment Of Principals
Associated With The Ministry Of Education Released On 10/06/2014 semi structured
surveying method were used. The results interpretated by using descriptive analysis
method.
Findings: As a result of this investigation, all the principals taking part in this survey
stated their opposition to current regulation due to the many reasons. Being no
opportunity to advance by echelon, performing profession as formally commissioned,
inadaquate inservice training and self education condition and assigning heavy duties
while having restricted authority and unclear work descriptions are the critisized items
of the regulation whereas the given right of choosing vice is the only positive item
approved in the regulation.
Conclusion, Discussion and Recommandations: As a results of this investigation, on
the basis of principals' opinions, this regulation is described as a politic implementation
in a great extent, the principals have no clear work descriptions, the assignments are
inadequate to fulfill for the selection and appointment of principles. It is determined that
a powerful policy for educating and assigning principles are needed.