Amaç: Çalışmanın amacı, sekizinci sınıf öğrencilerinin görsel matematik okuryazarlığı öz
yeterlik algıları ile gerçek performanslarının karşılaştırmalı olarak incelenmesidir. Bu amaç için,
Bekdemir ve Duran (2012) tarafından geliştirilmiş “İlköğretim Öğrencileri İçin Görsel
Matematik Okuryazarlığı Öz Yeterlik Algı Ölçeği” ile bu ölçeğe uygun geliştirilmiş “Görsel
Matematik Okuryazarlığı Gerçek Performans Testi” kullanılmış olup, öğrencilerin ölçek
puanları ile gerçek performans puanları arasındaki ilişki ortaya konulmaya çalışılmıştır.
Yöntem: Bu çalışmada nicel ve nitel yöntemin bir arada olduğu karma araştırma yönteminin
açıklayıcı deseni kullanılmıştır. Araştırma Eskişehir ilinde bulunan bir devlet ortaokulundan
seçilen 56 kız, 84 erkek toplam 140 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Veri toplama araçları 5’li
Likert tipinde hazırlanmış “Görsel Matematik Okuryazarlığı Öz Yeterlik Algı Ölçeği” ve bu
çalışma için özel olarak geliştirilen “Görsel Matematik Okuryazarlığı Gerçek Performans Testi”
dir. Araştırmada, ek olarak, ölçek ve gerçek performans puanlarında uyumsuzluk bulunan
öğrenciler arasından amaçlı örnekleme yöntemine göre seçilmiş 12 öğrenci ile yarı
yapılandırılmış görüşme yapılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin görsel matematik okuryazarlığı öz yeterlik algı ölçeğinden aldıkları
puanlar ile görsel matematik okuryazarlığı gerçek performans testinden aldıkları puanlar
arasında ilişki olmadığı bulgusuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin görsel matematik okuryazarlığı
“alan içeriği, süreç ve kullanıldığı durumlar” boyutlarında kendilerini yüksek düzeyde yeterli
gördükleri ancak gerçek performanslarının daha düşük düzeyde olduğu görülmüştür. Yapılan
görüşmelerde öz yeterlik algıları ve gerçek performansları arasındaki uyumsuzluğun nedeninin
öğrencilerin kendi özelliklerini iyi tanımamaları olduğu değerlendirilmiştir.
Sonuç ve Tartışma: Öğrenciler görsel matematik okuryazarlığı konusunda hem genel olarak
hem de üç alt faktörde kendilerini yüksek düzeyde yeterli görmektedirler. Ancak görsel
matematik okuryazarlığı konusunda gerçek performansları ne genel olarak ne de bu boyutlara
ilişkin olarak algı düzeylerini yansıtmamaktadır. Öğrencilerin gerçek performansları ile algı
düzeyleri arasındaki uyumsuzluğun nedenlerine ilişkin daha detaylı araştırmaların yapılması
önerilmektedir. Bu uyumsuzluğun oluşmamasına/giderilmesine yönelik ne tür eğitimsel
faaliyetlerin yapılabileceği konuları araştırmaya değer görülmektedir.
Aim: The purpose of this study is to comparatively analyze eight grade students` self-efficacy
perception of visual mathematics literacy and their actual performance. For this purpose, the
“Visual Mathematics Literacy Self-Efficacy Perception Scale” developed by Bekdemir and Duran
(2012) and the “Visual Mathematics Literacy Actual Performance Test” which was developed
based on the aforementioned scale were used to find out the relation between students’ scale
points and actual performance test points.
Method: The declarative design of mixed method, which includes both quantitative and
qualitative methods, was used in the study. The study was carried out with 56 female and 84 male,
total 140 students selected from a public secondary school in Eskisehir. The data gathering tools
were a 5-Likert formatted “visual mathematics literacy self-efficacy perception scale” and “visual
mathematics literacy actual performance test” which was specifically prepared for this study. In
addition, a semi-structured interview was performed with 12 students who were selected by using
purpose-sampling from among those students whose perception scale scores and actual
performance test scores were inconsistent.
Findings: It was found that there were no correlation between students’ perception scale scores
and actual performance test scores. It was also found that whereas students perceive themselves
as highly efficient in the aspects of content, process and usage areas of visual mathematics
literacy, their actual performance in these areas were low, showing an inconsistence between
perception and reality. Based on the interview results, we evaluate that the reason behind this
inconsistence is the students’ unawareness about their own capabilities.
Results and Discussion: Students see themselves as highly efficient in both general and three
sub-factors of visual mathematics literacy. However, their actual performance does not reflect
their perception levels about either overall view or sub-factors of visual mathematics literacy. We
think that there is a need for further research about the underlying reasons of the inconsistency
between perception and actual performance, and about what could be done to prevent/eliminate
this inconsistency.