ESOGÜ Akademik Açık Erişim Sistemi

Örgütsel güç oyunları ve örgütsel muhalefet arasındaki ilişki

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Şentürk, İlknur
dc.contributor.author Korucuoğlu, Tezcan
dc.date.accessioned 2018-02-06T07:06:47Z
dc.date.available 2018-02-06T07:06:47Z
dc.date.issued 2016
dc.date.submitted 2016
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11684/1277
dc.description.abstract Amaç: Bu araştırmanın amacı, örgütsel güç oyunları ve örgütsel muhalefet arasındaki ilişkiyi öğretmenler bağlamında incelemektir. Yöntem: Araştırmada, öğretmenlerin örgütsel güç oyunu ve örgütsel muhalefet algılarını tespit etmek amacıyla öğretmenlere “Güç Oyunu Algı Ölçeği” ve “Örgütsel Muhalefet Ölçeği” uygulanmıştır. Böylece, güç oyunu algıları ile örgütsel muhalefet algıları arasındaki ilişkinin ortaya konması amacıyla gerekli veriler toplanmıştır. Elde edilen veriler doğrultusunda bu kavramların algı düzeyleri ve ilişkileri incelenmiştir. Bu amaç doğrultusunda, araştırmada ilişkisel araştırma deseni kullanılmıştır. Bulgular: Öğretmenlerin güç oyunu algılarında; en çok “Ġttifak Kurma Oyunu”, “Stratejik Aday Oyunu” ve “Ġmparatorluk Kurma Oyunu” görülürken; en az “Islık Çalma Oyunu”, “Direnme Oyunu” ve “Genç Türkler Oyunu” görülmektedir. Örgütsel muhalefet bağlamında ise “Açık Muhalefet”, “Gizli Muhalefet” davranışlarına göre daha çok görülmektedir. “Direnme Oyunu”, “Karşı Direnç Oyunu”, “Sponsorluk Oyunu”, “Ġmparatorluk Kurma Oyunu”, “Patronluk Oyunu”, “Rakip Kampları Oyunu”, “Islık Çalma Oyunu” ve “Genç Türkler Oyunu” boyutlarında cinsiyet değişkenine göre erkeklerin lehine sonuç ortaya çıkmıştır. Öğretmenlerin görev yaptıkları okul kademesi değişkenine göre; güç oyunu algıları lise ve ortaokul öğretmenlerinin lehine görülmektedir. Öğretmenlerin mesleki kıdemlerine göre ise; 21-30 yıl mesleki kıdem ile 30 yıl ve üstü mesleki kıdemin lehine güç oyunu algılarında sonuçlar ortaya çıkmıştır. Buna rağmen, öğretmenlerin görev yaptıkları okulun bulunduğu yerleşim yerine göre farklılaşma görülmemektedir. Örgütsel muhalefet boyutunda ise; “Açık Muhalefet” algılarında cinsiyet değişkenine göre erkeklerin lehine farklılaşma görülmektedir. Ayrıca, örgütsel muhalefet noktasında öğretmenlerin görev yaptıkları eğitim kademesi, öğretmenlerin mesleki kıdemi ve öğretmenlerin görev yaptıkları okulun bulunduğu yerleşim yeri değişkenlerine göre farklılaşma ortaya çıkmamıştır. Araştırmanın sonunda, örgütsel güç oyunları ile örgütsel muhalefet arasında pozitif yönlü düşük seviyeli bir ilişki tespit edilmiştir. Sonuç ve Tartışma: Bu araştırma sonucunda, örgütlerde görülen güç oyunları ile örgütsel muhalefet arasındaki ilişki ortaya konmuştur. Bu ilişki düşük seviyeli ancak pozitif yönlüdür. Güç oyunları ile örgütsel muhalefetin birbirleri ile ilişkili kavramlar olduğu sonucuna ulaşılmıştır. tr_TR
dc.description.abstract Purpose: The purpose of this study was to investigate the relationship between political games and organizational dissent in terms of teachers. Method: In this study, “Political Games Perception Scale” and “Organizational Dissent Scale” were applied to teachers with the aim of defining teachers’ perceptions of political games and organizational dissent. Thus, the data were collected with the purpose of examining the relationship between political games and organizational dissent. With the data collected, the levels of the perceptions and the relationship between these concepts were investigated. Therefore, the correlational research design was used in this study. Findings: According to teachers’ perceptions, while “Alliance-Building Game”, “Strategic-Candidates Game” and “Empire-Building Game” were occured most, “Insurgency Game”, “Whistle-Blowing Game” and “Young Turks Game” were seen least. On the context of organizational dissent, “Upward Dissent” was perceived more than “Lateral Dissent”. In terms of gender variable, the results of political games were emerged in favour of men in the dimensions of “Insurgency Game”, “Counterinsurgency Game”, “Sponsorship Game”, “Empire-Building Game”, “Lording Game”, “Rival Camps Game”, “Whistle-Blowing Game” and “Young Turks Game”. As regards teachers’ level of school worked, political games were perceived in favour of teachers of middle school and high school. In terms of teaching experience, the perceptions of political games were seen in favour of teachers having 21-30 years teaching experience and 30 year and more teaching experience. Nevertheless, differantiation was not found as regards the location of the schools teachers worked. In terms of organizational dissent, the perceptions of “Upward Dissent” dimension were seen in favour of men according to gender. Also, the differantiation was not emerged according to the levels of schools teachers worked, teaching experience and the location of schools teachers worked in terms of organizational dissent. At the end of the research, the relationship between political games and organizational dissent was found as positive and low-level. Results and Discussion: As a result of the research, the relationship between political games and organizational dissent seen in the organizations was emerged. The relationship was positive and low-level. It was seen that political games and organizational dissent were related concepts with each other. tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher ESOGÜ, Eğitim Bilimleri Enstitüsü tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Güç Oyunları tr_TR
dc.subject Örgütsel Muhalefet tr_TR
dc.subject Öğretmen tr_TR
dc.subject Eskişehir tr_TR
dc.subject Political Games tr_TR
dc.subject Organizational dissent tr_TR
dc.subject Teacher tr_TR
dc.title Örgütsel güç oyunları ve örgütsel muhalefet arasındaki ilişki tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.department ESOGÜ, Eğitim Fakültesi, Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster