Amaç: Bu araştırmanın amacı, örgütsel güç oyunları ve örgütsel muhalefet
arasındaki ilişkiyi öğretmenler bağlamında incelemektir.
Yöntem: Araştırmada, öğretmenlerin örgütsel güç oyunu ve örgütsel muhalefet
algılarını tespit etmek amacıyla öğretmenlere “Güç Oyunu Algı Ölçeği” ve “Örgütsel
Muhalefet Ölçeği” uygulanmıştır. Böylece, güç oyunu algıları ile örgütsel muhalefet
algıları arasındaki ilişkinin ortaya konması amacıyla gerekli veriler toplanmıştır.
Elde edilen veriler doğrultusunda bu kavramların algı düzeyleri ve ilişkileri
incelenmiştir. Bu amaç doğrultusunda, araştırmada ilişkisel araştırma deseni
kullanılmıştır.
Bulgular: Öğretmenlerin güç oyunu algılarında; en çok “Ġttifak Kurma
Oyunu”, “Stratejik Aday Oyunu” ve “Ġmparatorluk Kurma Oyunu” görülürken; en az
“Islık Çalma Oyunu”, “Direnme Oyunu” ve “Genç Türkler Oyunu” görülmektedir.
Örgütsel muhalefet bağlamında ise “Açık Muhalefet”, “Gizli Muhalefet”
davranışlarına göre daha çok görülmektedir. “Direnme Oyunu”, “Karşı Direnç
Oyunu”, “Sponsorluk Oyunu”, “Ġmparatorluk Kurma Oyunu”, “Patronluk Oyunu”,
“Rakip Kampları Oyunu”, “Islık Çalma Oyunu” ve “Genç Türkler Oyunu”
boyutlarında cinsiyet değişkenine göre erkeklerin lehine sonuç ortaya çıkmıştır.
Öğretmenlerin görev yaptıkları okul kademesi değişkenine göre; güç oyunu algıları
lise ve ortaokul öğretmenlerinin lehine görülmektedir. Öğretmenlerin mesleki
kıdemlerine göre ise; 21-30 yıl mesleki kıdem ile 30 yıl ve üstü mesleki kıdemin
lehine güç oyunu algılarında sonuçlar ortaya çıkmıştır. Buna rağmen, öğretmenlerin
görev yaptıkları okulun bulunduğu yerleşim yerine göre farklılaşma
görülmemektedir. Örgütsel muhalefet boyutunda ise; “Açık Muhalefet” algılarında
cinsiyet değişkenine göre erkeklerin lehine farklılaşma görülmektedir. Ayrıca,
örgütsel muhalefet noktasında öğretmenlerin görev yaptıkları eğitim kademesi,
öğretmenlerin mesleki kıdemi ve öğretmenlerin görev yaptıkları okulun bulunduğu
yerleşim yeri değişkenlerine göre farklılaşma ortaya çıkmamıştır. Araştırmanın
sonunda, örgütsel güç oyunları ile örgütsel muhalefet arasında pozitif yönlü düşük
seviyeli bir ilişki tespit edilmiştir. Sonuç ve Tartışma: Bu araştırma sonucunda, örgütlerde görülen güç oyunları
ile örgütsel muhalefet arasındaki ilişki ortaya konmuştur. Bu ilişki düşük seviyeli
ancak pozitif yönlüdür. Güç oyunları ile örgütsel muhalefetin birbirleri ile ilişkili
kavramlar olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Purpose: The purpose of this study was to investigate the relationship between
political games and organizational dissent in terms of teachers.
Method: In this study, “Political Games Perception Scale” and “Organizational
Dissent Scale” were applied to teachers with the aim of defining teachers’
perceptions of political games and organizational dissent. Thus, the data were
collected with the purpose of examining the relationship between political games and
organizational dissent. With the data collected, the levels of the perceptions and the
relationship between these concepts were investigated. Therefore, the correlational
research design was used in this study.
Findings: According to teachers’ perceptions, while “Alliance-Building
Game”, “Strategic-Candidates Game” and “Empire-Building Game” were occured
most, “Insurgency Game”, “Whistle-Blowing Game” and “Young Turks Game”
were seen least. On the context of organizational dissent, “Upward Dissent” was
perceived more than “Lateral Dissent”. In terms of gender variable, the results of
political games were emerged in favour of men in the dimensions of “Insurgency
Game”, “Counterinsurgency Game”, “Sponsorship Game”, “Empire-Building
Game”, “Lording Game”, “Rival Camps Game”, “Whistle-Blowing Game” and
“Young Turks Game”. As regards teachers’ level of school worked, political games
were perceived in favour of teachers of middle school and high school. In terms of
teaching experience, the perceptions of political games were seen in favour of
teachers having 21-30 years teaching experience and 30 year and more teaching
experience. Nevertheless, differantiation was not found as regards the location of the
schools teachers worked. In terms of organizational dissent, the perceptions of
“Upward Dissent” dimension were seen in favour of men according to gender. Also,
the differantiation was not emerged according to the levels of schools teachers
worked, teaching experience and the location of schools teachers worked in terms of
organizational dissent. At the end of the research, the relationship between political
games and organizational dissent was found as positive and low-level. Results and Discussion: As a result of the research, the relationship between
political games and organizational dissent seen in the organizations was emerged.
The relationship was positive and low-level. It was seen that political games and
organizational dissent were related concepts with each other.