Amaç: Bu araştırmanın amacı; Bilecik Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi
öğrencilerinin okul kültürü algılarını ortaya çıkarmaktır. Öğrencilerin okul kültürü
algıları; semboller, aidiyet, iletişim ve güç mesafesi, örgütsel yapı ve etkinlik olmak
üzere dört boyutta irdelenmiştir.
Yöntem: Tarama modeli kullanılan araştırmada, amaca ulaşabilmek için veri
toplama aracı olarak anket kullanılmıştır. Uygulanan anket, “Kişisel Bilgi Formu” ve
“Okul Kültürü Ölçeği” olarak iki bölümden oluşmaktadır. Araştırma grubunu, 2014-
2015 eğitim-öğretim yılında Bilecik Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi 10., 11. ve 12.
sınıflarında öğrenim gören toplam 358 öğrenci oluşturmaktadır. Frekans, yüzde,
aritmetik ortalama, standart sapma, Mann Whitney U ve Kruskal Wallis H testi
araştırmada kullanılan istatistiksel tekniklerdir. Farklılıklarda anlamlılık düzeyi olarak
0.05 alınmıştır.
Bulgular: Öğrenciler okul kültürünü oluşturan dört alt boyuttan semboller,
aidiyet, iletişim ve güç mesafesi boyutlarını olumlu düzeyde, örgütsel yapı ve etkinlik
boyutlarını ise daha az olumlu düzeyde algılamaktadırlar. Öğrencilerin okul kültürünü
algılamalarında, okul türüne göre sadece aidiyet boyutunda anlamlı bir farklılık
görülmüştür. Sınıf tekrar durumu değişkenine göre tüm alt boyutlarda anlamlı
farklılıklar bulunmuştur. Yaş gruplarına göre anlamlı bir farklılık görülmemiştir.
Öğrenim görülen alanlara göre aidiyet, iletişim ve güç mesafesi, örgütsel yapı ve
etkinlik boyutlarında farklılıklar görülmüştür. Sınıf seviyelerine göre anlamlı bir
farklılık bulunamamıştır.
Sonuç ve Tartışma: Öğrencilerde okul kültürü algısında bölümler arası
farklılıkların ortadan kaldırılması için çalışmalar yapılmalıdır. Öğrencilerin sınıf tekrarı
yapmadan önce okul kültürüne sahip olmaları için rehberlik servisinin de içinde
bulunduğu çalışmalar yapılmalıdır. Okulun kimliğini de temsil edecek organizasyonlar
planlanmalı ve gerçekleştirilmelidir.
Purpose: The aim of this study is to answer the question “What are the
perceptions of Bilecik Vocational and Technical High school’s students about school
culture?” Considering the example about Bilecik, Vocational and Technical High
School’s students ‘ perceptions over school culture have been deeply studied. This study
was examined under four categories: symbols ,belonging, communication and power
distance, organizational structure and effectiveness.
Method: In the study where screen methoding was used, survey was chosen as
data collection tool. The research group consists of 358 students who are educated in
Bilecik Vocational and Technical High School at the grade of 10th, 11th and 12th class.
Frequency, percentage ,arithmetic mean, standard deviation, Mann Whitney U and
Kruskal Wallis H test are used as statistical techniques . 0,05 was taken as significance
level in differences.
Results: While students percieve four sub-categories belonging, symbols,
communication and power distance forming the school culture positively, they percieve
organizational structure and effectiveness less positively. In students’ perception of
school culture, a significant difference has been seen only in belonging category
according to school type. Considering the repeating of a grade level, many differences
have been found in all sub-categories. With regard to age group, no difference has been
been found. According to the educational fields, there have been differences in
belonging, communication and relation, power distance ,and organizational structure
and effectiveness. Considering the class levels, no difference has been been found.in
belonging category.
Discussionand Conclusion: Students are expected to contribute to the
elimination of interdepartment all differences on the context of school culture. Before
students’ repetition, all kinds of efforts including councelling service should be given
priority for the students to get equipped with school culture. Activities, also
representing the schools’ identity, should be planned and put into effect.