Amaç: Bu araştırmada, özdeşlik kavramının öğrenilmesi esnasındaki bilgi
oluşumunun niteliğinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Bu araştırmada nitel araştırma modellerinden birisi olan durum
çalışması kullanılmıştır. Uygulama öncesinde gerçekleştirilen pilot uygulama ile
araştırmacının görüşme esnasındaki rolü ve etkinliklerin uygulamadaki yeterliliği
incelenmiş, öğrenme ortamı ve etkinlikler bilgi oluşturma süreçlerini daha iyi sunacak
şekilde yeniden düzenlenmiştir. Sekizinci sınıf öğrencilerinin özdeşlik kavramını
oluşturma süreçlerinin incelenmesi amacıyla üç farklı etkinlik hazırlanmıştır.
Hazırlanan etkinlikler alan eğitimi uzmanları tarafından incelenmiştir, geçerlik ve
güvenirliği sağlanmıştır. Çalışma, üç farklı matematik başarı düzeyindeki üçer kişilik
öğrenci grupları ile gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmada kullanılan veri toplama araçları
ise; katılımcıların etkinliklerde verdikleri yazılı dokümanlar, araştırmacının aldığı notlar
ve video kayıtlarıdır. Çalışma grubu ile gerçekleştirilen etkinliklerin video kayıtları
yazılı metne çevrilmiştir. Kaynaklardan elde edilen veriler yardımıyla öğrencilerin bilgi
oluşturma süreçlerinin betimsel analizi yapılmıştır. Bu bilişsel analiz sürecinde
öğrencilerin bilgi oluşturma süreçlerini incelemede Recognizing - Building with-
Constructing –Consolidation (RBC+C) modeli analitik araç olarak kullanılmıştır.
Bulgular: Çalışmada başarı seviyelerine göre oluşturulan üç kişilik gruplarca,
çalışmada bulunan öğrencilerin verileri tanıma, kullanma, oluşturma ve pekiştirme
eylemleri özelliklerine göre incelenmiştir. Matematik başarı düzeyi birbirinden farklı
olan öğrenci grupları ile gerçekleştirilen bu çalışmada öğrencilerin soyutlama
basamaklarına ulaşma hızları ve yolları farklıdır. Buna rağmen iletişimi kolaylıkla
kurabildikleri ortamda bulunan öğrencilerin bilgi yapılarını geliştirdikleri anlaşılmıştır.
Sonuç ve Tartışma: (x+y)2 özdeşliğini matematik başarısı düşük ve orta olan
katılımcılar oluşturamamıştır. (x-y)2 özdeşliğinde başarı seviyeleri iyi ve orta olan
katılımcılar kullanma basamağına ulaşabilmişlerdir. x2-y2 özdeşliği tüm katılımcılar
tarafından oluşturulmuştur. Matematik başarısı yüksek olan öğrencilerin süreci
diğerlerine göre daha iyi bir şekilde içselleştirdiği, daha hızlı ve pratik şekilde tüm
özdeşlikleri oluşturabildikleri görülmüştür.
Purpose: In this research, it was aimed to investigate eighth grade students’
formation of identity concept.
Method: In the research, case study, which is one of the qualitative research
models, was used. The role of the researcher during the interview and proficiency in the
application of the activities were examined with the pilot test that was carried out before
the application. In terms of obtained insight, teaching-learning activities were
rearranged to elaborate the students’ process of the knowledge construction better.
Three different activities were prepared to examine the process of the formation the
identity concept for the eighth grade students. These activities were analyzed by the
mathematics educators working in the field. The study was conducted with group of
three students who have three different levels of mathematical success. Data collection
tools used in this research were: the written documents given by the participants in
activities, notes and video recordings of the researcher. Video recordings of the
activities carried out by the study group converted to the written text. The data obtained
from the aforementioned sources yielded a descriptive analysis of the process of the
knowledge formation of the students. During such cognitive analysis process,
Recognizing - Building with-Constructing –Consolidation (RBC+C) model was used as
an analytical tool to examine the students' process of the knowledge formation.
Findings: The group of three students’ data according to the levels of success
yielded different kind of reasoning processes. For example, their ways and speeds to
reach to the abstraction levels were different. However, it was realized that the students
proposed activities could easily communicate develop their structures of knowledge.
Conclusion and Discussion: The participants who have low or intermediate
mathematical successes, couldn’t compose the (x+y)2 identity. The participants who
have good and intermediate success could reach the using step in the (x-y)2 identity. The
x2-y2 identity was formed by all the participants. It has been seen that the students who
have good mathematical successes internalize the process better when compared to
others and could form the all identities in a faster and more practical way.