Ekonominin gelişmesi, nüfusun artması, yaşam standartlarının karmaşık hale gelmesi ve ihtiyaçların karşılanması gerekliliği her ailede araç sahipliği isteğinin oluşmasına neden olmaktadır. Bu istek taşıt sayısının artmasına neden olmakta ve kent merkezlerindeki trafiği durma noktasına getirerek yaşamı olumsuz yönde etkilemektedir. Alt yapı yetersizliği ve arazilerin verimsiz kullanılması sonucu ortaya çıkan otopark problemi trafikteki tıkanıklığın sebebi olarak karşımıza çıkmaktadır. Otopark problemi, günümüze kadar çeşitli yöntemlerle çözüme kavuşturulmaya çalışılsa da taşıt sayısının sürekli artması ve toplu taşımayı teşvik edecek stratejilerin geliştirilememesi, çözümü tam olarak sağlanmış bir problem olmasını imkânsız hale getirmektedir. Sürücülerin gitmek istedikleri yerlerde otopark ihtiyaçlarını karşılamaları ve trafikteki sirkülasyonu olumsuz etkilememeleri için yerel yönetimler tarafından yönlendirme desteği verilerek ve kapasite arttırmayı amaçlayan teknolojiler kullanılarak kent yaşamının sürdürülebilirliği sağlanabilmektedir. Teknolojinin gelişmesi otopark problemini çözüme kavuşturma konusunda farklı fikirlerin ortaya çıkmasını zorunlu hale getirmiş ve otopark konusunda yeni bir sektörün oluşarak piyasada önemli çalışmaların yapılmasını sağlamıştır.
Bu çalışmada, otopark türlerinin, otopark probleminin, trafik tıkanıklığının ne olduğu konusunda bilgi verilerek otopark probleminin çözümüne yönelik stratejiler, otopark tesislerinde kullanılan teknolojik imkânlar, otopark yönetmeliği ve otopark tesis maliyetine etki eden faktörler üzerinde durulmuştur. Bursa Mudanya Feribot iskelesi otoparkı uygulama alanı olarak ele alınmış ve 2500 m2 alana açık otopark, lift tipi otopark, dönme dolap tipi otopark, puzzle tipi otopark ve çok katlı otopark yapılması durumunda yatırım maliyetleri ve işletme maliyetleri karşılaştırılmış ve kâr durumu değerlendirilmiştir. Tüm otopark türlerinin Fayda Maliyet oranı 1’den büyük çıktığı için yapılabilir yatırımlardır. Çalışma sonucunda, 2500 m2 alana yapılacak otopark türlerinden maksimum kapasiteye sahip katlı otoparkın Net Bugünkü Değeri diğer otopark türlerine göre en yüksek değer olarak elde edilmiş ve en kârlı otopark türü olarak belirlenmiştir.
Development in economy, increase in population, complexity of life standards and requirement to meet the needs caused a desire for car ownership in every family. This desire causes an increase in the number of vehicles travel on roads and it makes driving in city centers very difficult and so affects the life in cities negatively. Insufficiency in infrastructure and inability to use the lands effectively are the reasons of traffic jam. Although the parking facility problem is tried to be addressed in various methods and ways, increase in the number of vehicles and inability to create strategies to incentivize public transportation made it impossible to solve this problem completely. There are some technological possibilities provided by local authorities to give direction support and to increase capacity so that the drivers will not have parking problem in cities they drive to and will not affect the traffic circulation negatively. Technological developments helped different ideas to occur that aim to solve the parking problem. Also they caused the creation of a new sector, which contributed to the solution of this problem with conducting important studies.
This study aims to gather information on parking facility types, parking problem and traffic jam together. It will examine the strategies that can be used to solve this problem, technological possibilities that are used in parking lot facilities, parking regulations, and factors that have effects on the cost of parking lot facility. Bursa Mudanya Ferryboat Dock’s parking facility case is elaborated in the thesis. The investment and the operation costs of different types of parking projects are compared and their profitability is evaluated assuming daily price plan: 2500 m2 traditional open air parking, lift-type parking, ferris wheel-type parking, puzzle-type parking and multi-level parking facilities. These 5 types of parking can be made because of benefit cost ratio of all types found greater than 1. As a result, Net Present Value for multi-level parking which has maximum capasity was obtained higher than the other types of parking and this type of car parks has been determined the most profitable type.