Sürekli büyüyen ve gelişen şehirlerde yaşanabilir kent ortamlarının yaratılması için ulaşımı etkileyen öğelerin bir arada planlanması 21. yüzyılın vazgeçilmez koşulu olarak belirmektedir. Ulaşım ağları, araç türleri, işletim sistemleri, güzergahlar ve daha birçok etken kentsel ulaşım sistemini etkilemektedir. Toplum ihtiyacına cevap verebilmek için ulaşım, “erişilebilirlik” kavramının önemli bir bileşeni olarak görülür. Olgun bir kentsel ulaşım altyapısı ile erişilebilirlik öğesinin beraber düşünülmesi gerektiğinden bölgeler arasında rasyonel bir ilişkinin kurulabilmesinde şehir içi toplu taşıma sistemi ile entegre olmuş hızlı tren istasyon ve gar yapıları önemli rol oynamaktadır. Bu çalışmada öncelikle yüksek hızlı trenin tarihsel gelişimi, dışsal faydaları, Avrupa ve Dünya genelindeki yüksek hızlı tren hatlarının durumu, Avrupa‟daki istasyon ve gar yapılarının tipik tasarımları incelenerek yüksek hızlı tren gar ve istasyon yapılarının konumlandırılması ve bu hususa etki eden ana unsurlar üzerinde durulmuştur. Ayrıca Bursa şehrinin genel ulaşım altyapısı ve Bursa‟da konumlandırılacak YHT garının genel durumu değerlendirilmiştir. Daha sonra Analitik Hiyerarşi Prosesi (AHP) yöntemi kullanılarak, yer seçim kriterleri üzerinden, hızlı tren garı yapılması planlanan yerler arasından en uygunu seçilmeye çalışılmıştır.
One of the items that affect the transportation planning for the creation of livable urban environments in the 21st century appears as an indispensable condition in constantly growing and developing cities. Transportation networks, vehicle types, operating systems, itineraries and many other factors affect the urban transport system. In order to respond to community needs, "Accessibility" concept is seen as an important component for transportation.The accessibility shoud be considered necessary together with a mature urban transport infrastructure. The region's high-speed train station and station structures are required together with a mature element of accessibility to urban transport infrastructure plays an important role. In this study it‟s been focused of the first high-speed historical development of the railway and external benefits, the status of high-speed train line in the world and Europe, the positioningof the high-speed train station and the station building by examining the typical design of the stations and station structures in Europe and main factors affecting this issue.In addition, overall transport infrastructure of the city of Bursa and the general state of the high speed station which will be located in Bursa has been evaluated. Then Analytic Hierarchy Process (AHP) method was used as a selection criteria for the most suitable place selection of the planned high-speed train station.