Çapraz sevkiyat, tedarik zinciri yönetiminde dağıtım sürecinin eş güdümünü
gerçekleştiren önemli bir stratejidir. İlgili strateji, tedarikçilerden gelen kamyonlardaki
ürünlerin boşaltılmasını, belirli teslimat noktalarına gidecek ürünlerin birleştirilmesini ve
müşterilere ulaştırılmak üzere giden kamyonlara yüklenmesini içermektedir. Ürün hacmi
arttığında ya da sevkiyat koordine edilemediğinde, merkezde kalan ürün miktarı artacak ve
teslimatın zamanında yapılması zorlaşacaktır. Bu nedenle çapraz sevkiyat merkezlerinin
etkin bir şekilde yönetilmesi gerekmektedir. Çapraz sevkiyat merkezlerindeki en önemli
operasyonel yönetim problemlerinden biri kapı atama ve kamyon çizelgeleme problemidir.
Bu çalışmada, çapraz sevkiyat merkezine gelen ve giden her bir kamyonun kapılara
atanmasını ve kapılardaki sıralarının belirlenmesini içeren kapı atama ve kamyon
çizelgeleme problemi teslim zaman penceresi özelliği dikkate alınarak ele alınmıştır.
Problemin çözümü ile giden kamyonların çapraz sevkiyat merkezinden erken ve geç
ayrılma süresinin enküçüklenmesi amaçlanmıştır. Çok kapılı çapraz sevkiyat
merkezlerinde kapı atama ve kamyon çizelgeleme probleminin teslim zaman penceresine
göre çözümü için bir matematiksel model sunulmuştur. Büyük boyutlu problemlerin
çözümü için Tavlama Benzetimi ve Tabu Arama algoritmaları önerilmiştir. Ayrıca çok
kapılı bir çapraz sevkiyat merkezinde belirtilen amaç fonksiyonu için uygun çizelgeyi
verebilecek, meta-sezgisel algoritmaları kullanan bir karar destek sistemi tasarlanmıştır.
İlgili sistem ile karar verici probleme ilişkin çizelgeyi elde edebilmekte ve gerekli
sonuçları görebilmektedir.
In supply chain management, cross-docking is a significant strategy for
coordinating the distribution process. This strategy includes unloading products from
inbound trucks that come from retailers, consolidating shipments to certain destinations
and loading the products onto outbound trucks to deliver them to the customers. As
volumes increase or when shipments are uncoordinated, the amount of storage product can
increase. For this reason, the cross-docking center must be effectively managed.
Consequently the door assignment and truck scheduling problem is one of the most
important operational management problem for distribution centers working with crossdocking
system.
This study focuses on the door-assignment and truck-scheduling problem that
consist of assigning each truck to a door at the dock and determining the sequences for the
trucks at each door considering due window property. The objective of the system is to
minimize the total earliness and tardiness for the outbound trucks. This study presents a
mathematical model for door assignments and truck scheduling with due windows in
multi-door cross-docking centers. Simulated Annealing and Tabu-Search algorithms are
proposed to solve large-sized problems. In addition, a decision support system is designed
using meta-heuristics to solve the door assignment and truck scheduling problem that
consider the objective of minimizing earliness and tardiness for outbound trucks. Thus,
decision-makers get and report the schedule related to the problem through the system.