2024-03-29T03:28:23Z
http://openaccess.ogu.edu.tr:8080/oai/request
oai:openaccess.ogu.edu.tr:11684/549
2016-07-26T00:00:45Z
com_11684_112
com_11684_24
com_11684_2
col_11684_150
Aypay, Ahmet
Eker, Derya
TR115671
ESOGÜ, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri
2016-07-25T13:04:40Z
2016-07-25T13:04:40Z
2015
2015
http://hdl.handle.net/11684/549
Amaç: Bu araştırmada İç Anadolu Bölgesi’nde bir devlet üniversitesinde çalışmakta olan öğretim elemanlarının örgütsel sosyal sermaye ve örgütsel özdeşleşme puanlarının belirlenmesi; öğretim elemanlarının örgütsel sosyal sermaye ve örgütsel özdeşleşme puanlarının demografik etkenlere göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğinin ortaya konması ve öğretim elemanlarının örgütsel sosyal sermayeleri ile örgütsel özdeşleşmeleri arasındaki ilişkinin saptanması amaçlanmıştır. Yöntem: Bu araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden “tarama yöntemi” kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu araştırmanın yapıldığı üniversitede çalışan 207 öğretim elemanı oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri “Kişisel Bilgi Formu”, “Öğretim Elemanı Örgütsel Sosyal Sermaye Ölçeği” ve “Öğretim Elemanı Örgütsel Özdeşleşme Ölçeği” ile toplanmıştır. Elde edilen verilerin değerlendirilmesinde betimleyici istatistik, Mann-Whitney U ve Kruskal Wallis H testleri ile Spearman korelasyon analizi kullanılmıştır. Bulgular: Araştırma bulgularına göre öğretim elemanlarının örgütsel sosyal sermayeleri ve örgütsel özdeşleşmeleri oldukça yüksek seviyededir. Öğretim elemanlarının örgütsel sosyal sermayeleri ve örgütsel özdeşleşmeleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki vardır. Sonuç ve Tartışma: Örgütsel sosyal sermayeleri yüksek olan öğretim elemanlarının örgütle iyi derecede özdeşleşme gösterecekleri söylenebilir. Bölümler arasındaki ve her bölüm içindeki sosyal uyumu ve akademik anlamda iş birliğini arttırmaya yönelik düzenlemeler öğretim elemanlarının örgütsel özdeşleşmelerini yükseltebilir.
Submitted by Kaner Ulusoy (kaneru26@gmail.com) on 2016-07-15T07:36:33Z
No. of bitstreams: 1
10060375.pdf: 1729087 bytes, checksum: 40de3e6ef32c0a7201d7442fb7e19d2c (MD5)
tur
ESOGÜ, Eğitim Bilimleri Enstitüsü
info:eu-repo/semantics/openAccess
Öğretim Elemanı
Öğretim elemanlarının örgütsel sosyal sermayeleri ve örgütsel özdeşleşmeleri arasındaki ilişki
masterThesis
oai:openaccess.ogu.edu.tr:11684/726
2016-12-03T01:00:32Z
com_11684_112
com_11684_24
com_11684_2
col_11684_150
Karadağ, Engin
Menderis, İrem Aydın
ESOGÜ, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yükseköğretimin Yönetimi ve Politikası
2016-12-02T07:25:04Z
2016-12-02T07:25:04Z
2014
2014-07-21
http://hdl.handle.net/11684/726
Amaç: Yükseköğretim basamağında uzaktan eğitim veren kurumlar gün geçtikçe çoğalmaktadır ve nicel anlamda artan bu kurumların yönetim anlayışlarının tekrar incelenmesi gereği doğmuştur. Bu çalışmada da amaç Türk yükseköğretimi gibi Anglo Sakson modelini benimsemiş iki ülke olan Ġngiltere ve Avustralya‟da uzaktan eğitim veren, ancak yönetim anlayışları birbirinden farklı olan iki üniversitenin sistem yaklaşımı çerçevesinde karşılaştırılarak Türk uzaktan eğitim yönetimi için bir model geliştirmektir.
Yöntem: Bu araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum çalışmasından faydalanılmıştır. Bu bağlamda doküman analizi tekniği kullanılarak çeşitli kitap, dergi, makale ve internet siteleri taranmış ve karşılaştırma tekniğiyle Open University ile New England University örnekleri incelenmiştir.
Bulgular: Her ikiüniversitenin de Türkiye gibi Anglo Sakson modelinden geldiği görülmüş ancak Open University‟nin bağımsız yapılı, New England University‟nin çok bölümlü karışık yapılı, Türkiye‟deki kurumların ise tek bölümlü karışık yapılı uzaktan eğitim yönetimi anlayışlarını benimsedikleri görülmüştür.
Sonuç ve Tartışma: Uzaktan eğitim yönetiminin şekillenmesinde kültür ve ihtiyaç faktörü önem taşımaktadır. Türkiye için bir model geliştirirken de başka bir ülkede iyi işleyen bir sistemi topyekün Türkiye‟ye uyarlamak yerine Türk kültürüne ve Türk halkının ihtiyaçlarına göre şekillendirmek gerekir. Bu anlamda bakıldığında Open University örneğindeki gibi bağımsız yapılı uzaktan eğitim kurumlarının Türkiye için uygun olmayacağı; ancak zaten var olan tek bölümlü karışık yapılı uzaktan eğitim kurumlarımıza ek olarak New England University örneğindeki gibi çok bölümlü karışık yapılı uzaktan eğitim yapılanmasından da faydalanılabileceği öngörülmüştür.
Submitted by Kaner Ulusoy (kaneru26@gmail.com) on 2016-12-02T06:23:15Z
No. of bitstreams: 1
10046402.pdf: 834300 bytes, checksum: 8b880b11fb51f9cd55b8d714d1ace1ee (MD5)
tur
ESOGÜ, Eğitim Bilimleri Enstitüsü
info:eu-repo/semantics/openAccess
Yükseköğretim
İngiltere Open University ile Avustralya New England University’de yükseköğretimde uzaktan eğitim yönetiminin karşılaştırılması ve Türkiye için bir model önerisi
masterThesis
oai:openaccess.ogu.edu.tr:11684/1103
2017-08-22T00:00:33Z
com_11684_112
com_11684_24
com_11684_2
col_11684_150
Karadağ, Engin
Şangar, Zuhal
ESOGÜ, Eğitim Fakültesi, Yükseköğretimin Yönetimi ve Politikası
2017-08-21T12:18:57Z
2017-08-21T12:18:57Z
2016
2016
http://hdl.handle.net/11684/1103
Amaç: Bu araştırmanın amacı, yükseköğretim kurumlarında görev yapan akademisyenlerin iş doyumu ile yaşam kalitesi arasındaki ilişkiyi nedensellik çerçevesinde inceleyip ortaya koymaktadır.
Yöntem: Araştırma, iki temel değişken arasında çift yönlü bir ilişki bulunduğu düşüncesinden hareketle ilişkisel bir desende tasarlanmıştır. Oluşturulan teorik modelde, iş doyumu bağımsız değişken, yaşam kalitesi bağımlı değişken olarak alınmıştır. Araştırma grubu, Eskişehir ili merkezinde bulunan toplam 2 yükseköğretim kurumunda görev yapan 97 akademisyenden oluşmuştur. Araştırma grubu tabakalı örnekleme yöntemiyle belirlenen 2 yükseköğretim kurumunda görev yapan akademik personelden oluşmuştur. Araştırmada veriler, iş doyumu ve yaşam kalitesi ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde, Mann-Whitney U testi, ANOVA testi, Kruskal Wallis Tek Yönlü Varyans analizine, korelasyon ve çoklu regresyon analizine göre yapılmıştır.
Bulgular: İş doyumu ile yaşam kalitesi arasında anlamlı ve doğrusal bir ilişki bulunmaktadır. Bu analiz sonucuna göre yaşam kalitesi ile iş doyumu arasındaki ilişkinin pozitif olduğu saptanmıştır. Bireyin iş doyumunun artışına bağlı olarak, yaşam kalitesi artmaktadır. Kısaca iş doyumunun artması yaşam kalitesini olumlu olarak etkilemektedir.
Tartışma ve Sonuç: Bu çalışmada, akademisyenlerin iş doyumu ile yaşam kalitesi arasında anlamlı bir paralellik saptanmıştır. İş doyumunun artmasının akademisyenlerin yaşam kalitelerinin de artmasına neden olduğu görülmüştür. Bu çalışma, iş doyumu ve yaşam kalitesi yükseköğrenim kurumlarındaki akademisyenlerin akademik çalışmaları ve eğitim faaliyetlerini en üst düzeylere taşımaları adına yükseköğretimin yöneticileri için akademisyenlerin başarılarının artırılmasına yönelik bir model sunmaktadır.
Submitted by Kaner Ulusoy (kaneru26@gmail.com) on 2017-08-08T06:47:09Z
No. of bitstreams: 1
10144039.pdf: 933484 bytes, checksum: 3fba5f5de7e4c0974b83b280fa0e17aa (MD5)
tur
ESOGÜ, Eğitim Bilimleri Enstitüsü
info:eu-repo/semantics/openAccess
İş Doyumu
İş doyumu ve yaşam kalitesi : akademik personel üzerinde bir çalışma
masterThesis
oai:openaccess.ogu.edu.tr:11684/1271
2018-02-07T01:00:27Z
com_11684_112
com_11684_24
com_11684_2
col_11684_150
Aypay, Ahmet
Kaçar, Gülden
TR112585
ESOGÜ, Eğitim Fakültesi, Yükseköğretimin Yönetimi ve Politikası
2018-02-06T07:06:31Z
2018-02-06T07:06:31Z
2016
2016
http://hdl.handle.net/11684/1271
Amaç: Beyin göçü ve tersine beyin göçünün ülke ekonomilerine yaptıkları katkı ve neden oldukları kayıplar göz önüne alındığında bu konunun üzerinde ciddi düşünülmesi ve araştırılması gereken bir konu olduğu sonucuna varılır. Bu konu üzerine yapılacak çalışmalar beyin göçüne karşı alınacak önlemleri ve tersine beyin göçünü arttırmaya yönelik adımları belirlemede yol gösterici olacaktır. Bu çalışmanın temel amacı beyin göçü ve tersine beyin göçü çerçevesinde Türkiye Cumhuriyeti’nin itici ve çekici faktörlerini belirlemektir.
Yöntem: Bu araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama tekniği olarak görüşme tekniği kullanılmıştır. Görüşmelerde yarı yapılandırılmış soru formu kullanılmıştır. Toplamda 16 kişiden oluşan örneklem çalışmanın amacına uygun olarak iki gruba ayrılmıştır. Birinci grup beyin kazanımında nelerin etkili olduğunu anlamak için yurt dışında belli bir süre (en az iki yıl) yaşamış daha sonra Türkiye’ye dönmüş yüksek eğitim seviyeli 8 kişiden oluşmaktadır. İkinci grup beyin göçünde nelerin etkili olduğunu anlamak için şu anda yurt dışında yaşamakta olanve en az iki yıldır yurtdışında bulunan yüksek eğitim seviyeli 8 kişiden oluşmaktadır.
Bulgular: Yapılan çalışmada yurtdışına göç etme nedenlerinin maddi imkanlardan daha çok sosyal ve politik nedenler olduğu saptanmıştır. Tersine beyin göçü grubundaki katılımcıların ise geri dönüş nedenleri; medeni durumlarının etkisiyle ailelerine olan bağlılıkları, yurtdışında akademi çevresindeki milliyetçi tutum ve neticesinde akademik kariyerlerinde yükselmenin zorluğu, ülkelerine olan vefa duygusu ve dönmüş oldukları kurumlardaki maddi ve manevi doyum olarak belirtilebilir.
Sonuç ve Tartışma: Araştırma sonucunda elde edilen bulgular ışığında Türkiye’nin yüksek nitelikli kişiler için itici ve çekici yönleri belirlenmiş ve beyin göçü ve tersine beyin göçü olgularından maksimum fayda sağlamak için yapılabilecekler sunulmuştur.
Submitted by Kaner Ulusoy (kaneru26@gmail.com) on 2018-01-10T08:26:38Z
No. of bitstreams: 1
10115908.pdf: 1318739 bytes, checksum: 83ccc10a2949bf27d84c2c298aa69c95 (MD5)
tur
ESOGÜ, Eğitim Bilimleri Enstitüsü
info:eu-repo/semantics/openAccess
Beyin Göçü
Türkiye’de beyin göçü ve tersine beyin göçü olgularının değerlendirilmesi
masterThesis
oai:openaccess.ogu.edu.tr:11684/1842
2021-03-10T01:06:32Z
com_11684_112
com_11684_24
com_11684_2
col_11684_150
Kılıçoğlu, Gökhan
Demir, Fatma
ESOGÜ, Eğitim Fakültesi, Yükseköğretimin Yönetimi
2021-03-09T10:48:07Z
2021-03-09T10:48:07Z
2019
2019
http://hdl.handle.net/11684/1842
Amaç: Bu çalışmanın temel amacı, yükseköğretim kurumlarında görev yapan öğretim elemanlarının akademik entelektüel liderlik algılarının, onların örgütsel destek ve örgütsel vatandaşlık algılarını etkilediği şeklinde oluşturulan teorik modeli test etmektir. Bu genel amaç doğrultusunda öğretim elemanlarının akademik entelektüel liderlik algılarının, onların örgütsel destek ve örgütsel vatandaşlık algılarını etkileyip etkilemediği sınanmıştır. Yöntem: Araştırma, üç temel değişken arasında bir neden-sonuç ilişkisi olduğundan ilişkisel bir desende tasarlanmıştır. Test edilecek modelde değişkenler arasında neden-sonuç ilişkilerini ortaya koyacak modelin bağımlı (örgütsel destek ve örgütsel vatandaşlık) ve bağımsız değişkenleri (akademik entelektüel liderlik) tespit edilmiştir. Araştırma evrenini, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Türkiye’nin çeşitli bölgelerinde birbirinden farklı üniversitelerde görev yapan öğretim elemanları oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini, İç Anadolu, Ege, Karadeniz ve Güneydoğu Anadolu bölgelerinden kolay örnekleme ile seçilen 13 üniversitede görev yapan 731 öğretim elemanı oluşturmaktadır. Araştırma verileri Akademik Entelektüel Liderlik Ölçeği, Algılanan Örgütsel Destek Ölçeği ve Örgütsel Vatandaşlık Ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde korelasyon, ölçeklerin yapı geçerliliklerinin sağlanmasında doğrulayıcı faktör analizi ve yapısal eşitlik modelinin test edilmesinde Path analizinden yararlanılmıştır. Bulgular: Öğretim elemanlarının akademik entelektüel liderlik algılarının örgütsel destek ve örgütsel vatandaşlık algılarını doğrudan etkilemesiyle oluşturulan Model’in uyum iyiliği değerleri, ölçme modelinin kabul edilebilir bir model olduğunu göstermektedir. Öğretim elemanlarının akademik entelektüel liderlik algılarının
doğrudan örgütsel destek ve örgütsel vatandaşlık algılarını olumlu yönde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Sonuç ve Öneriler: Öğretim elemanlarının yükseköğretim kurumlarında akademik entelektüel liderlik rolleri üstlenmeleri, onların örgütsel destek algılarını ve kuruma aidiyet hislerine arttırarak örgütsel vatandaşlık davranışları sergilemelerini olumlu yönde etkilemektedir. Bu bakımdan yükseköğretim kurumlarında yeni akademik entelektüel liderlerin ortaya çıkabilmesi, öğretim elemanlarının bir lider olarak gelişimlerinin desteklenmesi ve yükseköğretim kurumunun mevcut akademik entelektüel liderlik kapasitesinin geliştirilmesi için akademik entelektüel liderlerin sahip oldukları otoriteyi kurumdaki diğer çalışanlara bırakması, iş birliğini ve grup süreçlerini desteklemesi önerilebilir.
Submitted by Kaner Ulusoy (kaneru26@gmail.com) on 2020-03-06T12:25:20Z
No. of bitstreams: 1
10252906.pdf.pdf: 3095335 bytes, checksum: ba2a091c2ab2482aac98b7da997d63a7 (MD5)
tur
ESOGÜ, Eğitim Bilimleri Enstitüsü
info:eu-repo/semantics/openAccess
Liderlik
Akademik entelektüel liderlik, örgütsel destek ve örgütsel vatandaşlık arasındaki ilişkinin incelenmesi
masterThesis
oai:openaccess.ogu.edu.tr:11684/2680
2022-02-19T01:00:42Z
com_11684_112
com_11684_24
com_11684_2
col_11684_150
Şentürk, İlknur
Şahin, Vildan
ESOGÜ, Eğitim Fakültesi, Yükseköğretimin Yönetimi Anabilim Dalı
2022-02-18T07:07:42Z
2022-02-18T07:07:42Z
2020
2020
http://hdl.handle.net/11684/2680
Bu araştırma, üniversitelerde sıklıkla meydana gelen kriz türlerini ve bu
kurumlarda krizi atlatmak için kullanılan imaj düzeltme stratejilerini belirlemeyi
amaçlamaktadır.
Yöntem: Nitel araştırma yöntemleri kapsamında gerçekleştirilen bu araştırmada,
olasılığa dayalı olmayan örnekleme yöntemlerinden amaca yönelik örnekleme
kullanılmıştır. Kaynak olarak ise Anadolu Ajansı ve Sözcü gazetesinin internet haber
arşivi kullanılmıştır. Veriler; içerik analizi yöntemiyle incelenmiş, literatürde yapılan
sınıflandırmalar uyarlanarak oluşturulan tabloya göre çözümlenmiştir.
Bulgular: Araştırmada elde edilen bulgulara göre “hukuki- sosyal faktörler”,
“kriminal faaliyetler”, “tepkisel sorunlar”, “kuruma dair bilgi sorunları”, “sağlık
felaketleri”, “insan kaynakları”, “fiziksel- teknik sorunlar”, “ekonomi-piyasa koşulları”,
“doğal afetler” Türkiye’deki üniversitelerde yaşanan kriz türleridir. Ayrıca, araştırmada
elde edilen bulgular; krizlerde “inkar”, “düzeltici faaliyetler” , “üzüntüyü dile getirme”
imaj düzeltme stratejilerinin kullanıldığını göstermiştir.
Sonuç ve Öneriler: Araştırma sonucunda belli kriz türlerindeki kriz haberleri
fazla olsa da her türde kriz yaşandığı görülmüştür. Cevap olarak ise, üniversiteler
genelde krizi inkar etmekte ya da krize dair düzeltici faaliyetlerde bulunmaktadır.
Üniversitelerde yaşanan krizlerde tepkisel sorunlar geniş yer tuttuğundan personel ve
öğrencilerle ara ara görüşmeler ya da anket çalışmaları yapıp kişilerin istek ve
şikâyetlerinin dinlenmesi birçok krizin ortaya çıkmadan önlenmesini sağlayabilir
Submitted by Kaner Ulusoy (kaneru26@gmail.com) on 2022-02-15T13:31:29Z
No. of bitstreams: 1
435-6998-10356647.pdf.pdf: 3624718 bytes, checksum: d6d25241e442b2755c8cd745763fd144 (MD5)
tur
ESOGÜ, Eğitim Bilimleri Enstitüsü
info:eu-repo/semantics/openAccess
Kriz
Türkiye’deki üniversitelerde yaşanan kriz çeşitleri ve kullanılan imaj düzeltme stratejileri
masterThesis
oai:openaccess.ogu.edu.tr:11684/2730
2022-02-22T01:00:21Z
com_11684_112
com_11684_24
com_11684_2
col_11684_150
Kıranlı Güngör, Sema
Sevinçtekin, Hasan
ESOGÜ, Eğitim Fakültesi, Yükseköğretimin Yönetimi Anabilim Dalı
2022-02-21T13:40:39Z
2022-02-21T13:40:39Z
2020
2020
http://hdl.handle.net/11684/2730
Araştırmanın amacı, yöneticilerin uyguladıkları liderlik stilleri ile öğretim
elemanlarının örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki ilişkinin saptanmasıdır.
Yöntem: Araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modelindedir.
Araştırmanın örneklemini, Milli Savunma Üniversitesi Deniz Astsubay Meslek Yüksek
Okulu’nda çalışan 369 öğretim elemanı oluşturmaktadır. Elde edilen verilere, SPSS 24 istatistik
programı kullanılarak betimsel istatistikler, normal dağılım, güvenirlik testi, t-test, tek yönlü
varyans analizi, korelasyon, çoklu regresyon ve hiyerarşik regresyon analizleri yapılmıştır.
Bulgular: Örgütsel bağlılık ile otokratik liderlik arasında pozitif yönde orta düzeyde
anlamlı bir ilişki görülmektedir. Ayrıca, örgütsel bağlılık ile etkileşimci liderlik arasında pozitif
yönde düşük düzeyde anlamlı bir ilişki varken serbest bırakıcı liderlik ile arasında negatif yönlü
düşük düzeyde bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Örgütsel bağlılık ile demokratik liderlik ve
dönüşümcü liderlik arasında ise istatistiki olarak anlamlı bir ilişki bulunmamıştır.
Sonuç ve Öneriler: Araştırma sonucuna göre, yöneticilerin kullandıkları liderlik stilleri
ile örgütsel bağlılık arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Araştırmada örgütsel
bağlılığı en fazla etkileyen liderlik stilinin otokratik liderlik olduğu sonucuna ulaşılmış olup bu
sonuç deniz ve denizcilik faaliyetlerinde görev yapan bireylere yönelik araştırmalarla da
uyuşmaktadır. Ayrıca araştırma sonucuna göre, öğretim elemanlarının algılanan liderlik stillerinin
örgütsel bağlılığı toplam %31 oranında yordadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu durum öğretim
elemanlarının bağlılıklarını yalnızca liderlik stili değil askeri okul eğitimi, denizcilik ve deniz
sevgisi, aidiyet duygusu gibi farklı yordayıcı unsurların incelenmesi gerektiğini göstermiştir.
Yöneticilere bu farklı yordayıcılara yönelik eğitim planlaması önerilmektedir
Submitted by Kaner Ulusoy (kaneru26@gmail.com) on 2022-02-21T07:44:52Z
No. of bitstreams: 1
477-6992-10215915.pdf.pdf: 3032912 bytes, checksum: 2d910fc2ca7b045287a6fc29eecfcc46 (MD5)
ESOGÜ, Eğitim Bilimleri Enstitüsü
info:eu-repo/semantics/openAccess
Liderlik Stilleri
Bir yükseköğretim kurumunda algılanan liderlik stilleri ile örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki ilişki
masterThesis
oai:openaccess.ogu.edu.tr:11684/4149
2022-08-05T00:00:51Z
com_11684_112
com_11684_24
com_11684_2
col_11684_150
Kılıçoğlu, Gökhan
Alper, Merve
ESOGÜ, Eğitim Fakültesi, Yükseköğretimin Yönetimi Anabilim Dalı
2022-08-04T05:35:18Z
2022-08-04T05:35:18Z
2021
2021
http://hdl.handle.net/11684/4149
Bu araştırmanın amacı Scopus’ta taranan yükseköğretimde kalite konulu
2.094 makalenin verilerinin bilim haritalama tekniği ile bibliyometrik bir analizini
yapmak ve alanyazının mevcut durumunu ortaya koymaktır.
Yöntem: Bu çalışmada Scopus araçları ve VOSviewer programı kullanılarak
bilim haritalama tekniği ile bibliyometrik analiz yapılmıştır.
Bulgular: Bu çalışmanın bulgusunda; yazarların, belgelerin, kaynakların ve
Scopus atıflarının en fazla olduğu ülkelerin atıf haritaları; yazarların ve ülkelerin ortak
yazarlık haritaları, atıfta bulunulan yazarların, belgelerin ve kaynakların ortak atıf
haritaları ve anahtar kelimelerin birlikte bulunma haritaları oluşturulmuştur.
Sonuç ve Öneriler: Araştırmanın sonucunda, yükseköğretimde kalite hakkında
yapılan çalışmalarda; en fazla Scopus atıf sayısına sahip olan yazar ve çalışmalar
belirlenmiş, en başarılı derginin “Quality Assurance in Education”, en başarılı ülkelerin
ise Birleşik Krallık, ABD ve Avustralya olduğu saptanmıştır. Türkiye ise bu sıralamada
17. sırada yer almıştır. Çalışmanın sonunda alanda en fazla yayın yapan bölümlerin sosyal
bilimler ve eğitim bilimleri çatısı altından olduğu saptanmış, en fazla çalışılan alt
başlıklarda yükseköğretimde kaliteyi ölçmeye yarayan ölçekler, Toplam Kalite Yönetimi
(TKY) ve öğrencilerin bir “müşteri” olarak memnuniyeti konuları yer almıştır. Yine bu
analizde, son dönemde popülerlik kazanmış olan "sürdürülebilirlik" konusuna dikkat
çekilmiş ve gelecekte yapılacak çalışmaların bu alanda ilerleyebileceği önerilmiştir
Submitted by Kaner Ulusoy (kaneru26@gmail.com) on 2022-04-01T07:02:37Z
No. of bitstreams: 1
725-7323-10415297.pdf: 3622938 bytes, checksum: 9b9eab826f21009873c848b7cab1a17a (MD5)
tur
ESOGÜ, Eğitim Bilimleri Enstitüsü
info:eu-repo/semantics/openAccess
Bilim Haritalama
Yükseköğretim alanında yapılan kalite konulu çalışmaların bibliyometrik analizi
masterThesis
oai:openaccess.ogu.edu.tr:11684/4151
2022-08-05T00:00:19Z
com_11684_112
com_11684_24
com_11684_2
col_11684_150
Koç, Umut
Aksoy, Tuba
ESOGÜ, Eğitim Fakültesi, Yükseköğretim Yönetimi ve Politikası Anabilim Dalı
2022-08-04T05:37:22Z
2022-08-04T05:37:22Z
2021
2021
http://hdl.handle.net/11684/4151
Bu çalışmanın amacı, Türkiye’deki devlet üniversitelerinin stratejik planlarında
yer alan misyon, vizyon ve temel değerleri incelemek, karşılaştırmak ve benzerliklerine
göre kümeleme analizi ile sık kullanılan kavramlara ulaşmak.
Yöntem: Türkiye’deki devlet üniversitelerinin stratejik planlarında beyan ettikleri
misyon, vizyon ve temel değerler, kümeleme analizi yöntemiyle incelenmiştir. Kümeleme
analizi ile yazılı dokümanlar incelenmiştir ve veriler benzerliklerine göre gruplandırılmıştır.
Bulgular: Araştırmada Türkiye’deki devlet üniversitelerinin stratejik planlarında
beyan ettikleri misyon, vizyon ve temel değerlerin benzerliklerine göre anlamlı kümeler
oluşturduğu görülmektedir.
Sonuç ve Öneriler: Araştırma sonucunda, misyon ifadelerinde kullanılan benzer
kavramlara göre anlamlı 10 küme, vizyon ifadelerinin 6 küme ve temel değer ifadelerinin
8 küme oluştuğu tespit edilmiştir. Tüm ifadeler birlikte değerlendirildiğinde en sık kullanılan
kavramın ‘Bilimsellik’ olduğu görülmektedir. Üniversitelere misyon, vizyon ve temel
değer ifadelerini ayırt edici ve uygulanabilir bir biçimde hazırlamaları önerilmektedir
Submitted by Kaner Ulusoy (kaneru26@gmail.com) on 2022-04-25T07:34:05Z
No. of bitstreams: 1
105-7498-10215971.pdf: 28767453 bytes, checksum: 4dea95debf3b3d9b9e41be7b4069ed22 (MD5)
tur
ESOGÜ, Eğitim Bilimleri Enstitüsü
info:eu-repo/semantics/openAccess
Stratejik Plan
Türkiye'de devlet üniversitelerinin stratejik planlarındaki misyon, vizyon ve temel değerlerin analizi
masterThesis
oai:openaccess.ogu.edu.tr:11684/3063
2022-06-10T00:00:30Z
com_11684_112
com_11684_24
com_11684_2
col_11684_150
Arslantaş, Halis Adnan
Boncuk, Burcu
ESOGÜ, Eğitim Fakültesi, Yükseköğretim Yönetimi ve Politikası Anabilim Dalı
2022-06-09T07:16:29Z
2022-06-09T07:16:29Z
2019
2019
http://hdl.handle.net/11684/3063
Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin kültürlerarası duyarlılık ve etnikmerkezcilik düzeylerinin farklı değişkenlere göre incelemektir ve Erasmus+ Prog-ramından yararlanmış olan ve yararlanmamış olan öğrencilerin kültürlerarası duyarlılık ve etnikmerkezcilik düzeylerini karşılaştırmaktır.
Yöntem: Bu araştırma nicel araştırma yöntemleri kapsamında gerçekleştirilmiş-tir ve tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenin kapsamı 2018-2019 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Eskişehir Osmangazi Üniversitesi ve Anadolu Üniversite-sinde öğrenim gören lisans öğrencileridir. Araştırmanın örneklemi, amaçlı örnekleme yöntemi ile seçilen, her iki üniversitenin İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi ve Eğitim Fakültesi’nden 323 öğrenciden oluşmaktadır. Veriler, Kültürlerarası Duyarlılık ve Etnik merkezcilik Ölçeklerinin uygulanması ile elde edilmiştir ve SPSS 20 istatistik programı kullanılarak gerekli analizler yapılmıştır.
Bulgular: Araştırmadan elde edilen bulgular öğrencilerin kültürlerarası duyarlı-lık ve etnikmerkezcilik düzeylerinin Erasmus+ Programına katılım da dahil farklı de-ğişkenlere göre de anlamlı farklılıklar gösterdiği yönündedir.
Sonuç ve Öneriler: Araştırmada öğrencilerin kültürlerarası duyarlılık ve etnik merkezcilik düzeylerinin Erasmus+ katılımına göre büyük farklılık gösterdiği ortaya konulmuştur. Bu durumda gerek yerel gerekse küresel anlamda demokrasiye olan ihti-yaç nedeniyle de bu türden uluslararası uygulamaların dünyadaki tüm toplumlar için bir ihtiyaç olduğu düşünülebilir
Submitted by Kaner Ulusoy (kaneru26@gmail.com) on 2022-04-25T13:17:39Z
No. of bitstreams: 1
125-7445-10216001.pdf: 2515996 bytes, checksum: 2bb36ea7914812af110de985d5c16c5a (MD5)
tur
ESOGÜ, Eğitim Bilimleri Enstitüsü
info:eu-repo/semantics/openAccess
Erasmus+ Programı
Erasmus+ programından faydalanma durumuna göre lisans öğrencileerinin kültürlerarası duyarlılık ve etnikmerkezcilik durumlarının incelenmesi
masterThesis
oai:openaccess.ogu.edu.tr:11684/4208
2022-08-06T00:01:17Z
com_11684_112
com_11684_24
com_11684_2
col_11684_150
Kıranlı Güngör, Semra
Göçer, Akın
ESOGÜ, Eğitim Fakültesi, Yükseköğretim Yönetimi ve Politikası Anabilim Dalı
2022-08-05T13:05:13Z
2022-08-05T13:05:13Z
2020
2020
http://hdl.handle.net/11684/4208
AraĢtırmanın amacı, yöneticilerin uyguladıkları güç türleri ile öğretim elemanlarının örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki iliĢkinin saptanmasıdır.
Yöntem: AraĢtırma, nicel araĢtırma yöntemlerinden iliĢkisel tarama modelindedir. AraĢtırmanın örneklemini, Milli Savunma Üniversitesi Deniz Astsubay Meslek Yüksek Okulu‟nda çalıĢan 325 öğretim elemanı oluĢturmaktadır. Veriler, Güç Türleri Ölçeği ve Örgütsel Bağlılık Ölçeğinin uygulanması ile elde edilmiĢtir. Elde edilen verilere, SPSS 24 istatistik programı kullanılarak betimsel istatistikler, normal dağılım, güvenirlik testi, t-test, tek yönlü varyans analizi, korelasyon, çoklu regresyon ve hiyerarĢik regresyon analizleri yapılmıĢtır.
Bulgular: Örgütsel bağlılık ile ödül gücü, uzmanlık gücü, bilgiye dayalı güç ve karizmatik güç arasında pozitif yönde yüksek düzeyde anlamlı bir iliĢki görülmektedir. Ayrıca, örgütsel bağlılık ile meĢru güç arasında pozitif yönlü orta düzeyde anlamlı bir iliĢki varken zorlayıcı güç ile negatif yönlü düĢük düzeyde anlamlı olmayan bir iliĢki olduğu tespit edilmiĢtir.
Sonuç ve Öneriler: AraĢtırma sonucuna göre, yöneticilerin uyguladığı güç türleri ile örgütsel bağlılık arasında pozitif yönlü anlamlı bir iliĢki saptanmıĢtır. Yöneticilerin uyguladıkları güç türleri çok yüksek oranda öğretim elemanlarının örgüte olan bağlılıklarını yordamaktadır. Örgütsel bağlılığı en fazla olumlu yönde etkileyen güç türü, ödül gücü ve olumsuz yönde etkileyen güç türü ise zorlayıcı güç türüdür. Bu sebeple, yöneticilerin öğretim elemanlarının örgütsel bağlılık düzeylerini artırmak için ödül gücünü kullanmaları, ancak zorlayıcı gücü ise az seviyede kullanmaları önerilmektedir
Submitted by Kaner Ulusoy (kaneru26@gmail.com) on 2022-04-26T06:24:41Z
No. of bitstreams: 1
127-7443-10215912.pdf: 3568772 bytes, checksum: a3701bcf60d2b16df5f8a7c46df50007 (MD5)
tur
ESOGÜ, Eğitim Bilimleri Enstitüsü
info:eu-repo/semantics/openAccess
Güç Türleri
Bir yükseköğretim kurumunda algılanan güç türleri ile örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki ilişki
masterThesis
oai:openaccess.ogu.edu.tr:11684/4159
2022-08-05T00:01:18Z
com_11684_112
com_11684_24
com_11684_2
col_11684_150
Eren, Esra
Demir, Sibel
ESOGÜ, Eğitim Fakültesi, Yükseköğretim Yönetimi ve Politikası Anabilim Dalı
2022-08-04T10:18:04Z
2022-08-04T10:18:04Z
2021
2021
http://hdl.handle.net/11684/4159
Araştırmanın amacı; İngilizce I dersini alan ön lisans öğrencilerinin çev-rimiçi ortamda öğrenmeye hazırbulunuşluk, memnuniyet ve akademik başarı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir.
Yöntem: Araştırma karma yöntem desenlerinden açımlayıcı sıralı desen ile yürü-tülmüştür. Araştırmanın nicel aşamasında ilişkisel tarama modeli, nitel aşamasında ise olgu bilim yaklaşımı kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2020-2021 eğitim-öğ-retim yılı güz döneminde Nişantaşı Üniversitesi Meslek Yüksekokulu’nda öğrenim gören 505 ön lisans öğrencileri oluşturmuştur. Araştırmanın verileri Kişisel Bilgi Formları, “Üniversite Öğrencilerinin E-öğrenmeye Hazır Bulunuşluk Ölçeği” ve “E-öğrenme Sü-recine İlişkin Memnuniyet Ölçeği” ile toplanmıştır. Nicel verilerin analizi, IBM SPSS Statistics 25.0 programı aracılığıyla gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizinde frekans, yüzde, ortalama ve standart sapma gibi betimsel analizler, bağımsız örneklemler t-testi ile Scheffe ve Games-Howell testi hesaplamalarından oluşan tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Anlamlı farkın etki büyüklüğünü belirlemek için eta-kare (𝜂��������������2) hesaplan-mıştır. Bağımlı değişkenler arasındaki ilişkileri belirlemek amacıyla Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı hesaplanmıştır. Araştırmanın ikinci aşamasını oluşturan nitel veriler ise betimsel analiz tekniğiyle çözümlenmiştir.
Bulgular: Araştırmada öğrencilerin çevrimiçi öğrenmeye yönelik genel hazırbu-lunuşluk ve memnuniyet düzeylerinin yüksek, akademik başarılarının iyi düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin çevrimiçi ortamda öğrenmeye hazırbulunuşluk ile memnuniyet düzeyleri arasında pozitif yönlü ve oldukça yüksek bir düzeyde ilişki bulun-muştur. Bununla birlikte öğrencilerin çevrimiçi ortamda öğrenmeye hazırbulunuşluk ve memnuniyet ile akademik başarı düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır.
2
Öğrencilerin görüşleri çevrimiçi öğrenmeye hazırbulunuşlukları açısından ince-lendiğinde, öğrencilerin öğrenme yönetim sistemini kolaylıkla kullanabildikleri, ders ma-teryallerine rahat bir şekilde erişebildikleri tespit edilmiştir. Bununla birlikte öğrencilerin kendi kendine öğrenme becerilerinin çevrimiçi öğrenmeye hazırbulunuşluklarına önemli bir katkı sağlayabileceği sonucuna ulaşılmıştır. Memnuniyetleri bağlamında analiz edil-diğinde, öğrencilerin genel olarak çevrimiçi öğrenme ortamından memnun oldukları, özellikle öğretim elamanı ile iletişim ve etkileşimlerinin derse katılımlarını ve memnuni-yetlerini arttırdığı, iletişim kanalı olarak tartışma formu kullanımının öğrencilerin mem-nuniyetleri açısından önemli bir faktör olduğu belirlenmiştir. Akademik başarıları açısın-dan irdelendiğinde, derslerin senkron olarak yürütülmesinin ve daha eğlenceli bir şekilde yapılandırılmasının öğrencilerin akademik başarılarına olumlu katkıda bulunacağı sonu-cuna ulaşılmıştır.
Sonuç ve Öneriler: Öğrencilerin çevrimiçi ortamda öğrenmeye yönelik genel ha-zırbulunuşlukları ile memnuniyetleri yüksek, akademik başarıları ise iyi düzeydedir. Öğ-rencilerin çevrimiçi ortamda öğrenmeye hazırbulunuşluk ile memnuniyet düzeyleri ara-sında oldukça yüksek ve pozitif yönlü bir ilişki vardır. Bununla birlikte öğrencilerin çev-rimiçi öğrenmeye hazırbulunuşluk ve memnuniyet ile akademik başarı düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki yoktur. Öğrenciler çevrimiçi öğrenme ortamıyla ilgili genel olarak olumlu görüşlere sahiptir. Ders materyallerine kolay ve rahat bir şekilde erişebilmenin yanında öğretim elemanının kullandığı öğretim yöntemleri ile ölçme ve değerlendirme teknikleri öğrencilerin memnuniyetlerini arttıran bazı faktörlerdir.
Öğrencilerin internet erişim olanakları ile hazırbulunuşluk düzeyleri birlikte artış göstermektedir. İnternet erişimine sahip olmayan öğrencilere üniversiteleri tarafından destek sağlanabilir. MEB tarafından oluşturulan EBA Destek Noktaları gibi YÖK tara-fından da benzer destek noktaları oluşturularak öğrencilere internet erişimi sağlanabilir. Derse kişisel bilgisayar ile erişim sağlayabilen öğrencilerin memnuniyet seviyeleri daha yüksektir. Bu bağlamda kişisel bilgisayara sahip olmayan Devlet Planlama Teşkilatı ara-cılığıyla bilgisayar desteği sağlanabilir. Yükseköğretim programlarında zorunlu ders olan İngilizce I dersi senkron olarak yürütülebilir. Öğretim elemanları çevrimiçi öğrenme or-tamında öğrencilerin motivasyonlarını arttırmak amacıyla oyunlaştırma uygulamaların-dan yararlanabilir
Submitted by Kaner Ulusoy (kaneru26@gmail.com) on 2022-04-26T08:10:53Z
No. of bitstreams: 1
135-7425-10360770.pdf: 2990346 bytes, checksum: b556159180c3a195a2b45e75bf820605 (MD5)
tur
ESOGÜ, Eğitim Bilimleri Enstitüsü
info:eu-repo/semantics/openAccess
Çevrimiçi Öğrenme
Öğrencilerin çevrimiçi ortamda öğrenmeye hazır-bulunuşluk, memnuniyet ve akademik başarı düzeyleri arasındaki ilişkinin icelenmesi
masterThesis
oai:openaccess.ogu.edu.tr:11684/4301
2022-08-10T00:02:36Z
com_11684_112
com_11684_24
com_11684_2
col_11684_150
Aydoğdu, Elif
Kılıçaslan, Gülden
ESOGÜ, Eğitim Fakültesi, Yükseköğretim Yönetimi ve Politikası Anabilim Dalı
2022-08-09T05:56:00Z
2022-08-09T05:56:00Z
2021
2021
http://hdl.handle.net/11684/4301
Bu çalışmanın amacı Osmangazi Üniversitesi Yabancı Diller Bölümünde eğitim gören öğrencilerin akademik erteleme, akademik motivasyon ve devamsızlık tutum ve eğilimi arasındaki ilişkiyi belirlemektir.
Yöntem: Bu araştırmada akademik erteleme, akademik motivasyon ve devamsızlık tutum ve eğilim değişkenlerinin arasındaki ilişkinin tespit edilmesi için ilişkisel model kullanılmıştır. Çalışmanın ana uygulama örneklemini Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Yabancı Diller Bölümünde öğrenim gören 399 öğrenci oluşturmaktadır. Bu araştırmada veriler Akademik Erteleme Ölçeği, Akademik Motivasyon Ölçeği, Okula Devam Tutumu Ölçeği ve Devamsızlık Eğilimi Ölçeği ile toplanmıştır. Araştırmada veri toplama aracıyla elde edilen verilerin analizinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, t-testi, ANOVA ve korelasyon analizi kullanılmıştır. Ölçeklerin yapı geçerliliğinin sağlanmasında doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Söz konusu analizlerde AMOS 21 ve SPSS-20 programlarından faydalanılmıştır.
Bulgular: Araştırmanın bulgularına göre genel olarak akademik motivasyon ölçeği X̄=5,01; akademik erteleme ölçeği X̄=2,67; okula devam tutumu ölçeği X̄=3,10 ve devamsızlık eğilim ölçeği X̄=2,78 olarak hesaplanmıştır. Araştırmanın dört temel değişkeni olan akademik motivasyon, akademik erteleme, okula devam tutumu ve devamsızlık eğilimi arasındaki ilişkilerin incelenmesine yönelik yapılan analizler sonucunda, akademik motivasyon ve akademik erteleme arasında negatif yönde ve çok zayıf düzeyde, akademik erteleme ve devamsızlık eğilimi arasında pozitif yönde ve çok zayıf düzeyde, akademik erteleme ve okula devam tutumu arasında negatif yönde ve zayıf düzeyde, akademik motivasyon ve okula devam tutumu arasında pozitif yönde ve çok zayıf düzeyde ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
2
Sonuç ve Öneriler: Araştırmanın sonucunda öğrencilerin akademik motivasyon algılarının “oldukça uyuşuyor”, akademik erteleme eğilimi algılarının ise “bazen doğru/bazen yanlış” puan aralığında olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin devamsızlık davranışlarına bakıldığında ise, okula devam tutum ve eğilimleri ortalama düzeyde tespit edilmiştir. Araştırmada akademik erteleme, akademik motivasyon ve devamsızlık tutum ve eğilimi arasındaki ilişkinin incelenmesi sonucunda akademik motivasyon düzeyi yüksek öğrencilerin daha az erteleme eğiliminde olduğu tespit edilmiştir. Devamsızlık yapan öğrencilerin akademik erteleme eğilimi düzeylerinin yüksek, akademik motivasyon düzeylerinin ise düşük olduğu görülmektedir. Bu araştırmada ele alınan dört temel değişkenin yaş, bölüm, hane geliri ve kalınan yer değişkenleri bağlamında gösterdikleri değişimlere dönük öneriler sunulmuştur
Submitted by Kaner Ulusoy (kaneru26@gmail.com) on 2022-04-27T10:21:27Z
No. of bitstreams: 1
164-7252-10239220.pdf: 2358416 bytes, checksum: 0bb44f17efebf5548bfe7fde73d3f125 (MD5)
tur
ESOGÜ, Eğitim Bilimleri Enstitüsü
info:eu-repo/semantics/openAccess
Akademik Erteleme
Üniversite hazırlık okulu öğrencilerinin akademik erteleme, motivasyon ve devamsızlık davranışları arasındaki ilişki
masterThesis
oai:openaccess.ogu.edu.tr:11684/4302
2022-08-10T00:02:42Z
com_11684_112
com_11684_24
com_11684_2
col_11684_150
Kıranlı Güngör, Semra
Dertli, Gamze
ESOGÜ, Eğitim Fakültesi, Yükseköğretim Yönetimi ve Politikası Anabilim Dalı
2022-08-09T06:46:07Z
2022-08-09T06:46:07Z
2021
2021
http://hdl.handle.net/11684/4302
Bu araştırmada Türkiye’de 2010–2020 yılları arasında yükseköğretimde eğitim teknolojilerine yönelik olarak yapılan lisansüstü tez ve makaleleri lisansüstü tez ve makaleleri içerik analizi tekniği ile değerlendirilmesi amaçlamıştır.
Yöntem: Nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi kullanılarak yapılandırı-lan araştırmada, ilgili tezlere Yüksek Öğretim Kurumu tez veri tabanından, makalelere ise Ulusal Akademik Ağ ve Bilgi Merkezi makale arşivi, ERIC ve Google akademik web sitelerinden ulaşılmıştır. 30 sorudan oluşan akademik yayın değerlendirme formu ile toplanan veriler kategorisel analiz ve frekans analizi ile çözümlenmiştir.
Bulgular: Yükseköğretimde eğitim teknolojilerine yönelik 2010–2020 yılları arasında 249 lisansüstü tez ve 85 makalenin yapıldığı, araştırmalarda tarama modelinin büyük oranda tercih edildiği veri toplama aracı olarak çoğunlukla ölçeklerin kullanıldığı belirlenmiştir. Araştırmalarda geçerlik ve güvenirlik çalışmalarına gereken önemin ve-rilmediği, örneklem olarak çoğunlukla öğrencilerin seçildiği, verilerin çözümlenmesin-de fark testleri ve betimsel analiz yöntemlerinin çoğunlukla kullanıldığı belirlenmiştir.
Sonuç ve Öneriler: Eğitim teknolojilerine yönelik aynı örneklem kitleleri ve aynı veri toplama araçlarının kullanılarak, benzer çözümlemelerle birbirine benzeyen çalışmaların yapıldığı sonucuna ulaşılmıştır. Yapılan çalışmaların alana katkı sağlaması adına, güvenirlik ve geçerlik çalışmalarına önem verilmesi, ölçek geliştirilmesi ve gün-cel eğitim teknolojilerinin bahsedilmesi önerilebilir
Submitted by Kaner Ulusoy (kaneru26@gmail.com) on 2022-04-27T10:25:29Z
No. of bitstreams: 1
165-7429-10327155.pdf: 2192800 bytes, checksum: b35e2da0f99ffd5124989d2d762a66ff (MD5)
tur
ESOGÜ, Eğitim Bilimleri Enstitüsü
info:eu-repo/semantics/openAccess
Yükseköğretim
Yükseköğretim kurumlarında eğitim teknolojileri üzerine yapılmış çalışmaların analizi
masterThesis
oai:openaccess.ogu.edu.tr:11684/4360
2022-08-11T00:02:45Z
com_11684_112
com_11684_24
com_11684_2
col_11684_150
Aydoğdu, Elif
Can, Hatice
2022-08-10T11:44:25Z
2022-08-10T11:44:25Z
2021
2021
http://hdl.handle.net/11684/4360
Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin örgüt kültürü, yabancılaşma, okula devam tutum ve devamsızlık eğilimine ilişkin algılarını tespit etmek ve bu değişkenlerinin birbirleri arasındaki ilişkiyi belirlemektir.
Yöntem: Bu araştırmada örgüt kültürü, yabancılaşma, devam tutum ve devamsızlık eğilimi arasındaki ilişkinin tespit edilmesi için ilişkisel model kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini Eskişehir Osmangazi Üniversitesi bünyesinde yer alan 11 fakültede öğrenim gören 1085 öğrenci oluşturmaktadır. Bu araştırmada veriler Örgüt Kültürü Ölçeği, Yabancılaşma Ölçeği, Okula Devam Tutum Ölçeği ve Devamsızlık Eğilim Ölçeği ile toplanmıştır. Araştırmada veri toplama aracıyla elde edilen verilerin analizinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, t-testi, ANOVA, ve korelasyon analizi kullanılmıştır. Ölçeklerin yapı geçerliliğinin sağlanmasında doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Söz konusu analizlerde AMOS 21 ve SPSS-20 programlarından faydalanılmıştır.
Bulgular: Araştırma kapsamında yapılan betimsel istatistik sonucuna göre; öğrencilerin, örgüt kültürü ölçeği genel ortalamaları (X̄=2,87), yabancılaşma ölçeği genel ortalamaları (X̄=2,92), okula devam tutum ölçeği genel ortalamaları (X̄=3,13), devamsızlık eğilim ölçeği genel ortalamaları (X̄=2,70) olarak hesaplanmıştır. Öğrencilerin örgüt kültürü, yabancılaşma, okula devam tutum ve devamsızlık eğilim algılarının kararsızım düzeyinde olduğu tespit edilmiştir.
Sonuç ve Öneriler: Yapılan korelasyon analizinde örgüt kültürü ile yabancılaşma arasında negatif yönde, orta düzeyde; yabancılaşma ile okula devam tutumu arasında negatif yönde, orta düzeyde; yabancılaşma ile devamsızlık eğilimi arasında pozitif yönde, zayıf düzeyde ilişki olduğu tespit edilmiştir. Orta düzeyde algılanan yabancılaşmanın ve örgüt kültürünün sebepleri, fakülteler bağlamında ele alınarak incelenebilir. Güçlü
2
kültüre sahip bir üniversitede yabancılaşmanın ve dolaylı olarak devamsızlık eğiliminin azalacağı bulgusundan hareketle üniversite paydaşlarının görüşlerini içeren yeni araştırmalar yapılabilir.
Submitted by Kaner Ulusoy (kaneru26@gmail.com) on 2022-05-06T07:35:30Z
No. of bitstreams: 1
246-7522-10239089.pdf: 3901805 bytes, checksum: c8c3752f1ecddd800bba8dbf6db16465 (MD5)
tur
ESOGÜ, Eğitim Bilimleri Enstitüsü
info:eu-repo/semantics/openAccess
Okul Kültürü
Üniversite öğrencilerinin örgüt kültürü, yabancılaşma ve devamsızlık davranışları üzerine bir çalışma
masterThesis
oai:openaccess.ogu.edu.tr:11684/4351
2022-08-11T00:02:00Z
com_11684_112
com_11684_24
com_11684_2
col_11684_150
Koç, Umut
Çakır, Büşra
ESOGÜ, Eğitim Fakültesi, Yükseköğretim Yönetimi ve Politikası Anabilim Dalı
2022-08-10T10:42:31Z
2022-08-10T10:42:31Z
2020
2020
http://hdl.handle.net/11684/4351
This study aims to examine the strategic plans developed by higher
education institutions and determine whether there is a consistency between the main
elements in the content of the plans and whether the strategic plans are developed as a
product of a conscious effort following the nature of the strategy phenomenon.
Method: In this study, which examines the strategic plans of state universities’
with descriptive analysis method, by subjecting them to document analysis, it was
sought to answer whether the vision and mission of the institutions shed light on their
strategic goals and objectives and whether there is a relationship between SWOT and
strategic goals.
Results: The consistency between the strategic goals and vision statements in
the selected universities' strategic plans is medium. Similarly, the universities have determined
their goals and objectives consistent with the perception of the environment.
Conclusion and Suggestions: It is possible to say that there is a great deal of
consistency in higher education institutions' strategic plans. Most of them are developed
consciously following the strategy phenomenon's nature and probably will bring
the desired goals
Submitted by Kaner Ulusoy (kaneru26@gmail.com) on 2022-05-09T06:48:56Z
No. of bitstreams: 1
279-7530-10215459.pdf: 5086213 bytes, checksum: 4e97d6990ef9a7882cf6be292d1cf195 (MD5)
tur
ESOGÜ, Eğitim Bilimleri Enstitüsü
info:eu-repo/semantics/openAccess
Stratejik Planlarda Tutarlılık
Devlet üniversitelerinin stratejik planlarının tutarlılık açısından dğerlendirilmesi
masterThesis